هنر خرمهره‌ سازی
موضوع : شهرشناسی | استان قم - قم

هنر خرمهره‌ سازی

خرمهره‌سازی از هنرهای ثبت شده در سازمان فرهنگی هنری یونسکو است که به نام قم ثبت گردیده است.

این هنر را بیشتر منتصب به خاندان سعادتمند می‌دانند که تا اوایل دهه سی در بافت قدیمی شهر فعالیت داشتند. احتمالا بازار کهنه قم و بعدها با گسترش این حرفه در دهه چهل به بعد و تاسیس کارخانه‌ای بزرگ در بلوار امین قبل از سه راه سالاریه که اکنون مجتمع تجاری شهر در مکان آن بنا شده فعالیت خود را آغاز نمود و هم‌زمان با تولید خرمهره با به کارگیری اساتید به‌نام آن دوران بخش سفال و سرامیک به صورت گسترده شروع به کار کرد و موجب شهرت جهانی این مجموعه هنری کارگاهی گردید و یکی از اماکن توریستی و مورد توجه جهانگردان و هنردوستان سراسر دنیا بود.

پدر نگارنده از هنر آموختگان این فن در آن دوران است که نزد استاد سیدحسین سعادتمند به فراگیری هنر سفالگری پرداخت. هم‌اکنون این حرفه را دو نفر از فرزندان مرحوم سیدمحمد سعادتمند ادامه می‌دهند. دوست عزیز و هنرمندم استاد سید ابوالقاسم سعادتمند که کارگاه ایشان در جاده کوه سفید است و جناب حمید سعادتمند در شهرک شکوهیه.

آنچه در این چند یادداشت تقدیم داشتم بخش کوچکی از فعالیت هنرمندان سفالگری قدیم تا به امروز شهرمان قم بود. از همه کسانی که اطلاعاتی بیشتری درباره هنر سفالگری قم دارند درخواست می‌کنم مطالب خود را به اشتراک بگذارند تا حقی که گذشتگان این هنر بر گردنمان دارند کمی ادا شود.

امیرحسین میرقیصری

نظر شما