خلبان شهید ابوالفضل مهدیار
موضوع : شهرشناسی | استان قم - قم

خلبان شهید ابوالفضل مهدیار

خلبان شهید ابوالفضل مهدیار: قهرمان آسمان‌های میهن

خلبان شهید ابوالفضل مهدیار، یکی از خلبانان زبده و دلاور نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در دوم خرداد ۱۳۲۷ در شهر قم دیده به جهان گشود. وی پس از طی تحصیلات مقدماتی، از دانش‌آموختگان دبیرستان حکیم نظامی (امام صادق فعلی) بود و با علاقه و پشتکار به نیروی هوایی پیوست تا به یکی از برترین خلبانان جنگنده F-4 فانتوم ۲ تبدیل شود.

شهید مهدیار با آغاز جنگ تحمیلی، نقشی پررنگ و فعال در دفاع از میهن اسلامی ایفا کرد. او در عملیات‌های مهمی مانند عملیات کمان ۹۹ و انهدام اسکله ام‌القصر در فاو و پل حبانیه در غرب بغداد حضور داشت و مهارت‌های بی‌نظیرش در این عملیات‌ها، نقش بزرگی در وارد کردن ضربات سنگین به ارتش دشمن بعثی داشت.

در روز دوم آبان ۱۳۵۹، خلبان مهدیار در حالی که به عنوان لیدر در یک ماموریت بمباران اسکله ام‌القصر شرکت داشت، هواپیمایش توسط موشک دشمن مورد اصابت قرار گرفت. او و کمک‌خلبانش، سروان محمود شادمان‌بخت، هر دو اقدام به اجکت کردند، اما خلبانان عراقی برخلاف قوانین بین‌المللی، آن‌ها را در آسمان هدف تیراندازی قرار دادند. پیکر شهید مهدیار که پس از اصابت به گلوله در خلیج فارس فرو افتاد، مفقودالاثر شد و او به عنوان یکی از شهدای جاویدالاثر جنگ تحمیلی شناخته می‌شود.

شهید ابوالفضل مهدیار نماد ایثار و فداکاری خلبانانی است که با عشق به میهن و ایمان به هدف، تا آخرین لحظه برای دفاع از خاک وطن جنگیدند. یاد و خاطره این قهرمان آسمان‌ها همواره در قلب ملت ایران جاودان خواهد ماند.

نظر شما