ردپای زرتشتیان در جزیره ماداگاسکار: کشف گوردخمه‌هایی با قدمت هزار ساله
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

ردپای زرتشتیان در جزیره ماداگاسکار: کشف گوردخمه‌هایی با قدمت هزار ساله

دسته بندی: باستان‌شناسی، تاریخ، دین زرتشت، ماداگاسکار

در جزیره ماداگاسکار، تیمی بین‌المللی از باستان‌شناسان به سرپرستی گوئیدو شرورز از دانشگاه برن سوئیس، موفق به کشف گوردخمه‌هایی با معماری سنگی شده‌اند. این گوردخمه‌ها در منطقه‌ای دورافتاده به نام تنیکی در جنوب ماداگاسکار واقع شده‌اند و به عقیده محققان، به احتمال زیاد ریشه در آیین زرتشت دارند.

شباهت حیرت‌انگیز معماری این گوردخمه‌ها با نمونه‌های موجود در ایران، به ویژه منطقه فارس، از نکات قابل توجه این کشف است. این در حالی است که تا کنون هیچ نمونه مشابهی در خود جزیره ماداگاسکار و یا سواحل شرقی آفریقا یافت نشده است.

مهم‌ترین ویژگی‌های این کشف:مهم‌ترین ویژگی‌های این کشف:

  • قدمت گوردخمه‌ها: بر اساس تاریخ‌گذاری رادیوکربنی، این سازه‌ها در اواخر هزاره اول و اوایل هزاره دوم میلادی (قرن دهم تا دوازدهم) ساخته شده‌اند.
  • نوع معماری: شامل تراس‌ها، دیوارهای سنگی، حوض‌های سنگی و سازه‌های سنگ‌تراشی شده در ابعاد و اشکال مختلف است که شباهت زیادی به استودان‌های زرتشتی در ایران دارند.
  • احتمال وجود شبکه‌های تجاری: با وجود فاصله بیش از ۲۰۰ کیلومتری این منطقه با سواحل، احتمال می‌رود ساکنان تنیکی در آن دوران با شبکه‌های تجاری اقیانوس هند در ارتباط بوده‌اند.

فرضیه‌ها و ابهامات:

  • منشأ زرتشتی: اگرچه شباهت‌های معماری فرضیه منشأ زرتشتی این گوردخمه‌ها را تقویت می‌کند، اما احتمال شکل‌گیری این معماری به طور تصادفی و یا تحت تاثیر باورهای محلی نیز وجود دارد.
  • هویت ساکنان تنیکی: هنوز اطلاعات دقیقی از هویت و باورهای ساکنان قدیمی تنیکی در دست نیست.

تحقیقات بیشتر برای یافتن پاسخ سوالات باستان‌شناسان در مورد منشأ دقیق این سازه‌ها و ارتباط آن‌ها با آیین زرتشت در جریان است. نتایج مطالعات اولیه در مجله علمی “Azania: Archaeological Research in Africa” منتشر شده است.

نظر شما