موضوع : شهرشناسی | استان قم - قم

تاریخچۀ گردهمایی دانش آموختگان دبیرستان حکیم نظامی قم (٢)

مطالب زیر توسط آقای دکتر علی محسنی بنیانگذار انجمن دانش آموختگان دبیرستان حکیم نظامی تألیف و در نشریۀ رواق نور، ۸ آذر ۱۳۹۷ به چاپ رسیده است.

از میهمانان عزیز، پژوهشگران گرانقدر، دانشمندان فاضل کشور، مسئولان سازمان­های مختلف ادرای کشور، استادان عزیز و گرامی و یاران و دوستان خوب دوران تحصیلی با حضورشان دراین محفل تشکر وسپاس گذاری می کنم و اگر کاستی­هایی در این مجلس جشن بوده است پوزش می طلبم و برای همگی سلامتی وموفقیت آرزو دارم ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید هم مگر پیش نهد الطاف شما گام.
شادروان دکتر محمد معین صاحب ومؤلف فرهنگ معین آخرین بار به قم آمدند و از دکتر فقیهی درخواست کردند که به دانشگاه تهران بیایند و تدریس کنند و استاد به این کار علاقه ای نشان ندادند و به من گفتند تدریس در دبیرستان حکیم نظامی قم را به تدریس در دانشگاه تهران ترجیح می­دهم. استاد با عشق و علاقه و همه ساله در گردهمایی های این دبیرستان شرکت و مشوق آن بودند و برای تشویق اینجانب (نویسندۀ این یاداشت را) می گفتند در تاریخ فرهنگ ایران چنین کاری تا بحال انجام نشده است. از سال ۱۳۶۸ شروع گردهمایی تا ۲ سال قبل از فوت مرتب در جلسات و همایش های دبیرستان شرکت و با سخنرانی های خود شاگردان خود را خوشحال می کردند. در سال ۱۳۴۰ در زمان وزرات درخشش استاد فقیهی برای ریاست آموزش وپرورش قم انتخاب شدند ولی با پاسخ منفی استاد فقیهی برای قبولی ریاست مواجه شدند. قبل از ریاست شادروان آل یاسین تا سال ۱۳۴۴ استاد فقیهی به مدت ۲ یا ۳سال ریاست دبیرستان را عهده دار بودند. در روز تشییع مرگ استاد فقیهی بطوری که می­گویند جمعیت کثیری از خیابان باجک تا صحن حضرت معصومه (س)، که چنین امری در مرگ هیچکس سابقه نداشته است شرکت و تمام مغاره ها و دکاکین مسیر تعطیل و در تشییع شرکت نمودند. محل دفن استاد در یکی از شعاع های صحن بزرگ حضرت معصومه (س) واقع گردید. استاد فقیهی جامع جمیع صفات نیکو وحسنه بود قناعت، پاکدامنی، راستی و درستی، مطالعه برای تدریس، عشق و علاقه به دانش آموزان، حسن اخلاق با همکاران، توجه نداشتن به مادیات و دیگر صفات نیکو از ویژگی های اخلاقی ایشان بود. شادروان دکتر حسن سادات ناصری در قصیدۀ بلند بالایی که نام تمام همکاران خود را برده از استاد علی اصغر فقیهی یاد کردند: استاد فقیهی با وجود فضل دانش بالایی که در ادبیات فارسی و عربی داشتند هیچوقت ادعایی نداشت ودراین مورد کاملاً خضوع و خشوع داشتند و کلاً انسانی متواضع بودند. استاد فقیهی مرد فاضل و دانشمندی بود که کتابهای تحقیقی و پژوهشی متعدی دارد که اکثر آنها موفق به دریافت جایزه گردیده است. از مهم ترین کتابهای استاد فقیهی  شاهنشاهی عضدالدوله، تاریخ آل بویه که خود جز کتابهای درسی دانشگاه­ها قرار گرفته، املاء و انشاء فارسی، تاریخ مذهبی خود، سفرنامه اشراقی، وهابیان، ترجمۀ نهج البلاغه که از شریف ترین ترجمه های شناخته شده و موفق به دریافت جایزه گردید و مقالات متعدد در روزنامه ها و مجلات کشور که بسیار با ارزش می باشد. در سال ۱۳۸۳ یکسال بعد از فوت استاد، اینجانب نویسنده در فکر آن شدم که اثر جاویدانی برای او در دبیرستان باقی بگذارم و کتیبه ای با مجسمۀ استاد در کنار کتیبه به دیوار نصب نموده و در آذر ۸۳ در اولین سالگرد درگذشت استاد از آن پرده برداری شد.

نظر شما