موضوع : شهرشناسی | استان سیستان و بلوچستان -زاهدان

تاریخچه و جوامع شهر زاهدان

شهر زاهدان، با تاریخچه‌ای غنی و بافت فرهنگی-اجتماعی پیچیده، یکی از نمونه‌های بارز تأثیر مؤلفه‌های اجتماعی و فرهنگی بر معماری شهری است. این شهر که در گذشته به نام دزدآب شناخته می‌شد، میزبان جوامع متنوعی از اقوام و ادیان مختلف بوده است.

تاریخچه شهر زاهدان

در اوایل دورهٔ قاجار، در ناحیهٔ زاهدان فعلی، چاه آبی وجود داشت که پیرامون آن جنگل‌های انبوهی از درختان تاغ بود. در سال ۱۲۷۷ هـ.ق، یکی از ساکنان محلی کاریزی حفر نمود و آبادی کوچکی به وجود آورد که «دُزّآپ» نام گرفت. در مورد وجه تسمیه نام دُزّآپ (به فارسی دزدآب) به این مکان، دو روایت وجود دارد. روایت نخست این‌ است که محل این شهر در گذشته میعادگاه سارقان بوده است که معمولاً برای طی مسافت‌های طولانی از این نقطه آب تهیه می‌کردند. روایت دوم که صحیح‌تر به نظر می‌رسد این است که مردم بلوچ هرجا که در کوه‌پایه‌ها آب روان به شن فرو می‌رود و در جای دیگر که شیب آن بیشتر است بیرون می‌آید، به نام دزآپ می‌خوانند و در تمامی بلوچستان بیشتر نقاطی که آب چشمه‌وار از آن می‌جوشد این دزدآب‌ها وجود دارد.

در سال ۱۲۷۷ خورشیدی، روند آبادانی دزداب با سکونت چند خانواده آغاز شد. پس از گذشت چند سال، دولت ایران به منظور کسب درآمد از موقعیت تجاری این بخش، در سال ۱۲۸۱ خورشیدی گروهی از کارشناسان و متخصصان بلژیکی را برای راه‌اندازی گمرک مرزی به دزداب گسیل داشت. بلژیکی‌های دربار قاجار با دستور دولت وقت گمرک‌خانه‌ای در این مکان احداث نمودند. این اولین بنایی بود که در این منطقه احداث شد. با احداث گمرک‌خانه در منطقهٔ دزداب از سال ۱۲۸۱ خورشیدی بر اهمیت و جمعیت این محل افزوده شد و منطقه وسیع‌تر گردید و به مثابه چهارراهی تجاری، سایر مناطق ایران را به همسایگان شرقی متصل کرد. تعداد زیادی از بازرگانان هندی و جمعی از پیشه‌وران یزدی و مشهدی و گروهی از کارگران بلوچ و زابلی به این نقطه عزیمت کردند و به تدریج شالودهٔ شهر استوار گردید.

جوامع مختلف در زاهدان

شهر زاهدان از ابتدای شکل‌گیری تا به حال، میزبان جوامع مختلفی بوده است که هر یک تأثیر خود را بر ساختار شهر نهاده‌اند. این جوامع شامل بلوچ، زابلی، بیرجندی، خراسانی، یزدی، کرمانی، آذربایجانی، افغانستانی، پاکستانی، هندوستانی، ارمنی و… می‌باشند. همچنین، ادیان و مذاهب گوناگونی همچون مسلمان سنی، مسلمان شیعه، سیک، بهایی، مسیحی، یهودی، بهایی و زرتشتی در این شهر حضور داشته‌اند.

تأثیر جوامع بر ساختار شهر

هر یک از این جوامع با فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود، تأثیرات منحصر به فردی بر ساختار معماری و فضای شهری زاهدان داشته‌اند. این تأثیرات در لایه‌های مختلف شهر قابل مشاهده است و نشان‌دهنده تعامل و همزیستی مسالمت‌آمیز این جوامع در طول تاریخ می‌باشد.

نتیجه‌گیری

شهر زاهدان با بافت فرهنگی-اجتماعی پیچیده خود، نمونه‌ای بارز از تأثیر مؤلفه‌های اجتماعی و فرهنگی بر معماری شهری است. شناخت و بررسی این تأثیرات می‌تواند به درک بهتر از تاریخچه و توسعه این شهر کمک کند و نشان‌دهنده اهمیت فرهنگ در شکل‌گیری فضاهای شهری باشد.

نظر شما