موضوع : شهرشناسی | استان سیستان و بلوچستان -زاهدان

آشنایی با شهرستان سرباز

موقعیت جغرافیایی و تقسیمات کشوری

شهرستان سرباز در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع شده و مرکز آن شهر راسک است. این شهرستان از شمال به شهرستان‌های سراوان و ایرانشهر، از شرق به ایالت بلوچستان کشور پاکستان، از جنوب به شهرستان چابهار و از غرب به نیکشهر محدود می‌شود. شهرستان سرباز شامل چهار بخش مرکزی، سرباز، پیشین و پارود است و جمعیتی بیش از ۱۵۰ هزار نفر را در خود جای داده است.

تاریخچه و فرهنگ

شهرستان سرباز یکی از کهن‌ترین مناطق بلوچستان است و میزبان فرهنگ و تمدن‌های بزرگ در ادوار مختلف بوده است. مردمان سرباز همچنان فرهنگ اصیل و بومی خود را حفظ کرده‌اند که این امر در ابزار آلات کشاورزی، هنر زرگری، آهنگری، سفالگری، سوزن‌دوزی و معماری آنان کاملاً نمایان است. استادکاران قدیمی با تمامی رغبت و شوق، هنر گذشتگان خود را که نسل به نسل به ارث رسیده، همچنان زنده نگه داشته‌اند. در شهرستان سرباز، معماری سنتی و بافت خاص روستایی خانه‌ها همچنان حفظ شده است.

آثار تاریخی و باستانی

در این شهرستان آثار تاریخی زیادی شامل قلعه‌ها، محوطه‌ها، بافت‌ها و گورستان‌های تاریخی و کهن وجود دارد. قدمت یکی از محوطه‌های باستانی واقع در این شهرستان با توجه به مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته، به انتهای هزاره چهارم تا ابتدای هزاره سوم پیش از میلاد بر‌می‌گردد. در دوران ساسانیان نیز سرباز یکی از شهرهای مهم ساتراپی مکران بوده است. سرباز در دوران اسلامی نیز مورد توجه حکام منطقه قرار گرفته و در ۴۰۰ سال اخیر یکی از مراکز فرمانروایی خوانین محلی بلوچستان بوده است. در این شهرستان تا زمان نوشته شدن این مقاله، تعداد ۲۰۱ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

تنوع آب و هوایی و محصولات کشاورزی

تنوع آب‌ و ‌هوایی در منطقه باعث شده میوه‌جات متنوعی مانند خرما، پاپایا (خربزه درختی)، موز، کنار، انبه، انواع مرکبات از قبیل لیمو، پرتقال، نارنگی و غیره در آنجا کاشت شود. همچنین شهرستان سرباز به دلیل سرسبز بودن و وجود دره و رودخانه پر آب به طول ۳۱۳ کیلومتر زیستگاه انواع ماهی‌های آب شیرین و تمساح پوزه کوتاه ایرانی (گاندو) است.

هنرها و صنایع دستی

مردم شهرستان سرباز در زمینه‌های هنرهای مختلف سنتی و صنایع دستی فعالیت دارند. زنان و مردان بلوچ در کار تولید حصیربافی، سوزن‌دوزی بلوچی، زرگری و سفالگری هستند. هر کدام از این رشته‌های هنری قدمت زیادی در این شهرستان دارد و نشان‌دهنده فرهنگ غنی و تاریخچه طولانی این منطقه است.

این بازنویسی نشان‌دهنده تاریخچه غنی، تنوع فرهنگی و طبیعی شهرستان سرباز است که با حفظ سنت‌ها و هنرهای بومی، به یکی از مراکز مهم فرهنگی و تاریخی در استان سیستان و بلوچستان تبدیل شده است.

نظر شما