کارشناسان از تخریب تخت جمشید توسط گلسنگ‌ها ابراز نگرانی کردند
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

کارشناسان از تخریب تخت جمشید توسط گلسنگ‌ها ابراز نگرانی کردند

گلسنگ‌ها تهدیدی جدی برای تخت جمشید

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که تخت جمشید، یکی از مهم‌ترین سایت‌های باستانی ایران، با خطر جدی تخریب ناشی از گلسنگ‌ها مواجه است. این موجودات جلبکی و قارچی در حال فرسایش و تخریب تدریجی ویرانه‌های این سایت باستانی هستند.

نگرانی‌ها درباره آسیب به نقش برجسته‌ها

شهرام رهبر، مسئول مرمت تخت جمشید، در این خصوص ابراز نگرانی کرد و گفت: «این مشکل به ویژه برای کنده‌کاری‌ها و نقش برجسته‌های روی سنگ‌ها جدی است. گلسنگ‌ها می‌توانند این آثار را ظرف پنجاه تا صد سال به گرد و غبار تبدیل کنند.»

محمد سهرابی، متخصص گلسنگ، توضیح داد: «گلسنگ‌ها قادرند مواد معدنی را متلاشی کنند و تا بیش از ۱.۵ سانتیمتر در سطوح سنگ نفوذ کنند. این موجودات در پی بارش باران‌های اسیدی و آب و هوای خشن بیابانی رشد می‌کنند و برخی از گونه‌های آنها نیز به علت صنعتی شدن به وجود آمده‌اند.» او افزود: «در ایران بیش از سه هزار گونه گلسنگ شناسایی شده که ۵۰۰ تا ۷۰۰ گونه آن در بناهای تاریخی رشد می‌کنند.»

اقدامات مرمتی برای مقابله با گلسنگ‌ها

شهرام رهبر توضیح داد که کارکنان بخش مرمت تخت جمشید به طور مداوم در حال مبارزه با گلسنگ‌ها هستند. او گفت: «ما گلسنگ‌ها را با مواد ویژه می‌پوشانیم و بعد از یک هفته این کار را تکرار می‌کنیم تا آنقدر ضعیف شوند که با دستگاه مکنده پاک شوند.» او همچنین افزود: «ما از تکنیک‌های مدرن مانند لیزر و موادی که مانند آنتی‌بیوتیک عمل می‌کنند برای نابود کردن گلسنگ‌ها استفاده می‌کنیم.»

تأثیر گلسنگ‌ها بر دیگر آثار تاریخی

به گفته کارشناسان، علاوه بر تخت جمشید، کتیبه بیستون در استان کرمانشاه نیز تحت تأثیر گلسنگ‌ها قرار گرفته و در حال تخریب است. نگرانی‌ها درباره تخریب آثار باستانی در ایران با اذعان علی دارابی، معاون وزیر میراث فرهنگی، به کمبود بودجه مرمت، افزایش یافته است. او اشاره کرد که سرانه بودجه مرمت هر بنای تاریخی تنها ۱۳ میلیون تومان است.

نظر شما