رسم اهدای «کله‌قند» به نخل در روستای دستگرد
موضوع : شهرشناسی | استان قم - قم

رسم اهدای «کله‌قند» به نخل در روستای دستگرد

در روستای دستگرد، مراسم نخل‌گردانی روز عاشورا با رسوم کهن و دیرینه‌ای همراه است. یکی از این رسوم، اهدای «کله‌قند» توسط «تازه دامادهای سال اول ازدواج» به نخل است. این رسم معمولاً در روز عاشورا انجام می‌شود. هنگامی که نخل از مقابل خانه یا کوچۀ تازه دامادها عبور می‌کند، یا در پایان مراسم نخل‌گردانی، کله قندها در نخل قرار داده می‌شود.
در گذشته، تعداد کله قندهای اهدایی بسیار محدود بود و به عنوان انعام و تبرک، بین خادمان حسینیه تقسیم می‌شد. اما با افزایش تعداد این هدایا، علاوه بر سهم خادمان، مازاد آن برای برگزاری مراسم عزاداری در ماه‌های محرم و صفر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، بخشی از این کله قندها به دسته عزاداری روستای تیره که هر ساله برای شرکت در مراسم نخل‌گردانی در روستای دستگرد حضور پیدا می‌کنند اهدا می‌شود.
رسم اهدای کله قند به نخل در روستای دستگرد، نمادی از حفظ سنت‌های دیرین و گرامی‌داشت ارزش‌های مذهبی و فرهنگی این روستا است که نسل به نسل منتقل شده است.
در تصویر فوق، کله‌قندهایی که امسال به نخل روستای دستگرد اهدا شده به چشم می‌خورد. آقای حاج اصغر جعفری، مسئول محترم هیئت حضرت ابوالفضل(ع) دستگرد و آقای مهدی جعفری، دهیار محترم روستا نیز در کنار این هدایا حضور دارند تا بر اهمیت این رسم دیرین و ارزشمند تاکید کنند.

سیدجواد حسینی

نظر شما