موضوع : شهرشناسی | استان قم - قم

مکتب‌خانه سرکار خانم فاطمه معماریان

یکی از قدیمی‌ترین مکتب‌خانه‌های قم متعلق به مادر عزیزم خانم فاطمه معماریان بود. 
ایشان فرزند حاج اسماعیل معمار، معمار آستانه مقدسه و خواهر آقای حاج  غلامحسین معماریان دبیر سال‌های دور آموزش وپرورش و بحمدالله در قید حیات هستند. 
مادر در خانه مکتب‌خانه داشت و قرآن درس می‌داد. عمه جزء اولین کتاب بود. معمولا افرادی که تمکن مالی نداشتن از عمه جزء قبلی‌ها استفاده می‌کردند. موءونه مبلغ ناچیزی بود که می‌پرداختند ولی مادر خیلی به این موءونه گیر نمی‌داد. 
اولین درس الف ب ت ث ج ح خ د ذ ر ز س ش ص ض بود. 
دومین درس الف زبر اَ ب زبر بَ و الی آخر. 
سومین درس الف زیر اِ ب زیر بِ و الی آخر‌
چهارمین درس الف پیش اُ ب پیش بُ والی آخر. 
پنجمین درس الف دو زبر دو زیر و دو پیش اً اِِ اُُ.
و بالاخره ه در انتها می‌رسیدیم به سوره عم یتسائلون. 
روز پنجشنبه که می‌شد باید هرچه خوانده بودند دوره میکردند و امتحان می‌دادند. آخرش هم مکتب‌خانه را تمیز می‌کردند و جارو می‌کردند و برای روز شنبه مرخص می‌شدند. البته مادر این شاگردها را در کارهای خانه با اجازه مادرهایشان دخالت می‌دادند تا کار یاد بگیرند؛ مثلا قسمتی از خانه را باید جارو میکردند یا بعد از ظهر که می‌شد باید وضو میگرفتند و نماز جماعت می‌خواندند.

دانش‌آموزان قبلی به جدیدیا آموزش می‌دادند. بسیاری از دانش‌آموزان ایشان الآن معلم قرآن هستند؛ حتی اسامی ایشان را بیاد دارم. 
کلاس‌های ایشان در زیر زمین منزل مرحوم پدر تشکیل می‌شد. دیگه این آخریا مرحوم پدر میز و نیمکت برای مکتب‌خانه درست کرده بود. 
شاگردان مادر علاقه خاصی به ایشان داشتند. همچنین اولیای ایشان احترام خاصی برای مادر قائل بودند.
آفتاب ولویی می‌آوردن و ساعت ده صبح که می‌شد آفتاب ولویی می‌خوردند. آفتاب ولویی شامل نون و پنیر و گوجه و خیار می‌شد بعضی‌ها هم که وضعشان خوب بود یه برش هندونه یا خربوزه می‌آوردند.

محمد خاکدامن

نظر شما