خانه تاریخی منجم‌باشی: نگینی در قلب لنگرود
موضوع : شهرشناسی | استان گیلان - لنگرود

خانه تاریخی منجم‌باشی: نگینی در قلب لنگرود

خانه تاریخی منجم‌باشی یکی از جاذبه‌های دیدنی و برجسته لنگرود است که به طور ویژه‌ای توجه گردشگران را به خود جلب کرده است. این خانه یادگاری از خاندان منجم‌باشی، یکی از ثروتمندترین و بانفوذترین خانواده‌های لنگرود، می‌باشد که در دوره قاجار نقش مهمی در تاریخ این منطقه ایفا کرده‌اند.

خاندان منجم‌باشی از نیمه دوم قرن ۱۲ تا پایان قرن ۱۳ هجری قمری در گیلان حکمرانی می‌کردند. لقب منجم‌باشی که به معنای “سرپرست امور نجوم” می‌باشد، توسط آقا محمد خان قاجار به این خانواده اعطا شد، چرا که برخی از اعضای این خانواده به علم نجوم تسلط داشتند.

یکی از افتخارات خاندان منجم‌باشی، مشارکت آنها در ساخت پل خشتی لنگرود و همچنین مقاومت موفقیت‌آمیز آنها در برابر تهاجم روس‌ها در روستای پیله داربن رشت بود. این خاندان علاوه بر تاثیرات سیاسی و نظامی، تاثیرات فرهنگی و علمی مهمی نیز در منطقه داشتند.
 

خانه منجم‌باشی که معماری قاجاری آن همزمان با شروع سلطنت آقا محمدخان ساخته شده، شامل بخش‌های مختلفی همچون اندرونی، بیرونی، خلوت‌خانه و سایر فضاهای سنتی است. این بنا به دلیل طراحی زیبا و منحصر به فرد خود، نمونه‌ای بارز از معماری سنتی ایرانی به شمار می‌آید.

در سال ۱۳۷۹، این خانه به فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی ایران اضافه شد، که نشان‌دهنده ارزش تاریخی و فرهنگی بالای آن است. بنا به نظر بسیاری از ساکنان و بازدیدکنندگان، خانه منجم‌باشی باید یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری لنگرود باشد.

بازدید از خانه منجم‌باشی فرصتی استثنایی برای تجربه تاریخ پرشکوه معماری ایران و آشنایی با زندگی یکی از تاثیرگذارترین خانواده‌های دوران قاجار. در سفر به لنگرود، بازدید از این خانه تاریخی را به هیچ وجه از دست ندهید و از نزدیک با داستان‌ها و افتخارات خاندان منجم‌باشی آشنا شوید.

نظر شما