ترخیص از بیمارستان بدون موافقت پزشک، خطر مرگ را افزایش می‌دهد
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

ترخیص از بیمارستان بدون موافقت پزشک، خطر مرگ را افزایش می‌دهد

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند بیمارانی که بدون موافقت پزشکان، بیمارستان را ترک می‌کنند تا ۳ برابر بیش‌تر از افرادی که با نظر پزشک مرخص می‌شوند، در خطر مرگ در سال بعد قرار دارند. همچنین، خطر بیش‌مصرفی دارو در این بیماران در یک ماه اول پس از ترخیص ۱۰ برابر افزایش می‌یابد.

براساس گزارشی از وبگاه مدیکال اکسپرس و پژوهشی منتشر شده در مجله انجمن پزشکی کانادا، این وضعیت به ویژه در میان بیمارانی که به دلیل اختلالات مصرف مواد مخدر بستری می‌شوند، حادتر است. دکتر جان استِیپِلز، سرپرست گروه پژوهشی از دانشگاه بریتیش کلمبیا، اظهار کرد: ترخیص زودهنگام و بدون موافقت می‌تواند دوره‌ای از دوری از مواد مخدر را که در جهت کاهش تحمل دارویی مفید است، قطع کند و دسترسی به درمان‌های اعتیاد را نیز مختل کند.

دلایل ترک زودهنگام بیمارستان

بیماران به علل مختلفی از جمله درمان نادرست، هوس‌های غذایی، استرس، درگیری با کارکنان بیمارستان، یا محدودیت‌هایی برای حرکت و ملاقات، بیمارستان را زودتر ترک می‌کنند. این اختلالات ممکن است درد مداوم و اعتیاد درمان‌نشده را تشدید کند و در نهایت، خطر بیش‌مصرفی دارو را افزایش دهد.

نتایج پژوهش

طبق تحقیقاتی که در استان بریتیش کلمبیا در کانادا بر روی ۱۸۹ هزار و ۸۰۸ بیمار بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ انجام شد، ۶ هزار و ۴۴۰ نفر از این بیماران برخلاف توصیه پزشکان از بیمارستان ترخیص شدند. این بیماران عمدتاً مردان جوان‌تر با بیماری‌های روانی، اختلال مصرف مواد یا سابقه مصرف داروی غیرقانونی بوده‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهد که خطر بیش‌مصرفی کشنده یا غیر کشنده داروی غیر قانونی در ۳۰ روز اول پس از ترخیص خودخواسته، ده برابر بیشتر از بیمارانی است که با نظر پزشک از بیمارستان مرخص می‌شوند.

پیامدهای پژوهش

این پژوهش تأکید می‌کند که روابط پزشک و بیمار و مدیریت بهتر فرآیند ترخیص می‌تواند خطرات پس از ترخیص را به‌ویژه در میان بیماران آسیب‌پذیر کاهش دهد. سیاست‌گذاران و بیمارستان‌ها باید توجه بیشتری به آموزش بیمار، پشتیبانی‌های بعد از ترخیص و افزایش مراقبت‌های مورد نیاز بیماران دارای اختلال‌های مزمن و پیچیده داشته باشند.

نظر شما