معرفی کتاب‌هایی برای کودکان و نوجوانان به مناسبت روز بزرگداشت مولوی
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

معرفی کتاب‌هایی برای کودکان و نوجوانان به مناسبت روز بزرگداشت مولوی

خواندن داستان‌های مولانا با شیوه‌هایی امروزی‌تر، به کودکان و نوجوانان فرصت می‌دهد تا با قصه‌ها و حکایات عارف بزرگ عرفان اسلامی، جلال‌الدین محمد بلخی (مولانا)، آشنایی بیشتری پیدا کنند. در این گزارش به معرفی ۶ کتاب کودک و نوجوان که برداشت‌هایی خلاقانه از حکایت‌های مولانا هستند، پرداخته‌ایم. این کتاب‌ها می‌توانند دریچه‌ای تازه به روی نسل جدید باز کنند و آنها را به دنیای شگفت‌انگیز مولانا ببرند.

۱. دنیای رنگی آقاگرگه

در این داستان جذاب از سمیه آورند، گرگی در جنگل بزرگ مثنوی مولانا که از خود ناراضی است، تلاش می‌کند تا شبیه طاووس شود؛ اما این تازه آغاز ماجراست. تصویرگری فرانک فرزاد ارجمند و انتشار آن توسط انتشارات میچکا (واحد کودک و نوجوان انتشارات مبتکران)، این کتاب را به یک روایت خواندنی برای کودکان تبدیل کرده است.

۲. داستان‌های مثنوی

نشر تیرگان مجموعه‌ای از ۸ کتاب داستان کودک و نوجوان را به قلم زینب یزدانی بازآفرینی کرده است که شامل عنوان‌هایی مانند «راز رهایی»، «دوستی خاله‌خرسه»، «دوستی با خدا»، «طوطی خوش‌سخن»، «دیو و سلیمان»، «خرگوش باهوش»، «جوجه مرغابی» و «از تو حرکت، از خدا برکت» است. این کتاب‌ها بازتابی امروزی از حکایت‌های مثنوی معنوی هستند.

۳. خرگوشان چشمه ماه

این کتاب کاری مشترک از محمدهادی محمدی به عنوان نویسنده و بازآفرین و امیر شعبانی‌پور به عنوان تصویرگر است. منتشر شده توسط انتشارات کتاب تاک، این داستان برگرفته از حکایتی کهن در «کلیله و دمنه» است که مولوی آن را در مثنوی به شکل تمثیلی بیان کرده است. خرگوشان در این حکایت با حیله موفق به شکست فیل‌های زورگو می‌شوند.

۴. دو طوطی: بر اساس حکایتی از مثنوی مولوی

این کتاب که توسط راشین خیریه نوشته و تصویرگری شده است، داستان دوستی و آزادی را به تصویر می‌کشد. انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این اثر را منتشر کرده است. روایت این کتاب در مورد دوستی بازرگانی ایرانی با یک طوطی سخنگو است و پیام‌های عمیق انسانی را به خوانندگان کودکان منتقل می‌کند.

۵. قصه‌های قشنگ و قدیمی ۶: ۱۰ قصه از مثنوی مولوی

حسین فتاحی در این کتاب که ششمین جلد از مجموعه «قصه‌های قشنگ و قدیمی» است، داستان‌های فلسفی و حکمت‌آمیز مثنوی معنوی را به زبان ساده برای کودکان بازآفرینی کرده است. این کتاب با تصاویر بهار اخوان منتشر توسط انتشارات قدیانی، ده داستان از مثنوی را در خود جای داده است.

۶. کتاب صوتی «پرنده‌ی گرفتار و باغبان طمع‌کار»

این کتاب صوتی به داستان یک باغبان و پرنده‌ای زیبا که در دام او گرفتار شده، پرداخته است. کتاب به قلم جعفر ابراهیمی (شاهد) و تصویرگری میترا عبدالهی نوشته شده و توسط انتشارات مدرسه منتشر شده است. نسخه صوتی آن نیز با صدای ایلیا وخشور توسط نشر صوتی سماوا تهیه شده است.

این کتاب‌ها، نمونه‌هایی عالی از بازنویسی و بازآفرینی آثار مولانا برای کودکان و نوجوانان هستند و می‌توانند به شناخت بهتر دنیای این عارف بزرگ کمک کنند.

نظر شما