اجرای موفق طرح «نهضت احیای نان کامل» در استان مرکزی برای کاهش بیماری‌های غیر واگیر
موضوع : شهرشناسی | تفرش شناسی

اجرای موفق طرح «نهضت احیای نان کامل» در استان مرکزی برای کاهش بیماری‌های غیر واگیر

با افزایش بیماری‌های غیرواگیر مانند فشار خون و دیابت، استان مرکزی پیشگام طرح «نهضت احیای نان کامل» شد.

نسرین یادگاری، رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت استان مرکزی و از اعضای کارگروه نان کامل، در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد که ایده این طرح برای اولین بار در سال ۱۳۹۷ در پاسخ به افزایش بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت و فشار خون در جامعه مطرح شد. این طرح در ابتدا با بررسی وضعیت ۶۰ نفر از افراد دیابتی آغاز شد که برای مدت سه ماه از نانی با مواد مغذی استفاده کردند. نتیجه آزمایشات نشان داد که سطح قند و حتی فشار خون این افراد بهبود یافته است و همین امر باعث گسترش این ایده در استان شد.

نان کامل از آرد کامل تهیه می‌شود که به طور مستقیم از آسیاب کردن کل دانه گندم، بدون حذف اجزاء مهمی مانند جوانه، نشاسته و پوسته تولید شده است. این آرد دارای سبوس بیشتری است که به بهبود عملکرد سیستم گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.

یادگاری همچنین افزود که نان از آرد کامل حاوی انرژی، پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین‌های گروه ب و املاح مختلفی از جمله سدیم، پتاسیم و منیزم است که نیازهای غذایی بدن را به طور کامل تأمین می‌کند. اجرای این طرح موفق، استان مرکزی را به الگویی برای سایر مناطق کشور تبدیل کرده است.

نظر شما