دکتر اردشیر قوام‌زاده: پیشگام پیوند مغز استخوان در ایران
موضوع : شهرشناسی | تفرش شناسی

دکتر اردشیر قوام‌زاده: پیشگام پیوند مغز استخوان در ایران

دکتر اردشیر قوام‌زاده، با لقب پدر پیوند مغز استخوان در ایران، یکی از چهره‌های برجسته و مفاخر شهر تفرش است. او در سال ۱۳۱۹ در تهران و از پدر و مادری تفرشی به دنیا آمد و تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان دارالفنون به پایان رساند. دکتر قوام‌زاده پس از اتمام تحصیلات خود در رشته پزشکی دانشگاه وین، با اخذ تخصص در هماتولوژی و انکولوژی، تلاش‌های زیادی در توسعه این رشته‌ها در ایران انجام داد.

تحصیلات و بازگشت به وطن

پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده پزشکی وین و کسب تخصص در سوئیس، دکتر قوام‌زاده تصمیم گرفت به ایران بازگردد و به خدمت به جامعه پزشکی بپردازد. وی اولین پیوند مغز استخوان را در سال ۱۳۶۹ در ایران انجام داد و نقش به‌سزایی در پیشرفت پیوند سلول‌های بنیادی خونساز ایفا کرد.

دستاوردها و نوآوری‌ها

دکتر قوام‌زاده تلاش بسیاری برای راه‌اندازی اولین پیوندهای مغز استخوان در ایران کرد و با تأسیس مراکز تخصصی در این زمینه، توانست تحول چشمگیری در علم پزشکی کشور ایجاد کند. او روش جدیدی برای پیوند بیماران تالاسمی ارائه داد که بدون نیاز به پرتو درمانی انجام می‌شود، روشی که اکنون در سطح جهانی قابل‌قبول و مورد استفاده است.

برنامه‌های آینده

او در حال برنامه‌ریزی برای احداث بیمارستان‌های تخصصی پیوند در استان البرز و شهرهای دیگر ایران از جمله اراک و تفرش است تا خدمات بیشتری به بیماران سرطانی ارائه شود. دکتر قوام‌زاده با افتخار اعلام کرد که تعلق خاطر ویژه‌ای به شهر تفرش دارد و انگیزه خود را برای گسترش خدمات درمانی در این مناطق تقویت می‌کند.

افتخار تفرش

روستای دلارام، زادگاه والدین دکتر قوام‌زاده، به دهکده پزشکان شهرت یافته است، زیرا اهالی این منطقه با تلاش و پشتکار به موفقیت‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه پزشکی دست یافته‌اند. دکتر قوام‌زاده با تعهد و فداکاری بی‌پایان خود نه تنها به جامعه پزشکی ایران خدمت می‌کند بلکه نام و آوازه تفرش را نیز برافراشته نگه‌داشته است.

نظر شما