دور زدن تحریمهای اتحادیه اروپا توسط کامیونداران ایرانی
تحت تأثیر تحریمهای اتحادیه اروپا، بسیاری از رانندگان کامیون ایرانی که به ترانزیت کالا در اروپا مشغول بودند، با چالشهای جدی مواجه شدهاند. این تحریمها شامل محدودیتهای ویزا و بیمه میشود که فعالیت آنها را به شدت کاهش داده است.
چالشهای ویزا و بیمه
آلمان و ایتالیا که پیشتر تنها امید رانندگان برای دریافت ویزا بودند، اکنون صدور ویزا را محدود کردهاند و زمان انتظار به بیش از سه ماه رسیده است. همچنین، فرانسه از ابتدای سال ۲۰۲۳ صدور مجوز ورود کامیونهای ایرانی را متوقف کرده است.
تحریمهای اتحادیه اروپا همچنین شامل بیمه سبز میشود که بیمه شخص ثالث بینالمللی است. با تحریم بیمههای دولتی ایران، صدور این بیمه از اوایل سال ۲۰۲۴ غیرممکن شده است. برخی رانندگان برای دور زدن این مشکل، بیمه را از کشورهای ثالث مانند عراق، افغانستان و ترکیه خریداری میکنند، اما این روش هزینههای اضافی به همراه دارد.
تأثیر بر صنعت حمل و نقل
با کاهش فعالیت رانندگان ایرانی، کامیونهای ترک جایگزین آنها در مسیرهای اروپایی شدهاند. صاحبان بار ترجیح میدهند از کامیونهای خارجی استفاده کنند که تحت پوشش بیمه سبز هستند و هزینه کمتری دارند. این امر به بیکاری رانندگان ایرانی منجر شده و سهم ایران در ترانزیت جادهای به ترکیه، گرجستان و یونان منتقل شده است.
کمکهای محدود از سوی کشورهای دوست
در حالی که انتظار میرفت کشورهای دوست ایران مانند روسیه و بلاروس به رانندگان ایرانی کمک کنند، اما این کشورها نیز کمک چندانی ارائه نکردهاند. حتی ویزای این کشورها نیز باید از طریق دلالان تهیه شود.
موج تازه تحریمها
به تازگی، اتحادیه اروپا تحریمهای جدیدی علیه ایران وضع کرده که بارگیری ۱۸۲ کالای اروپایی در کامیونهای ایرانی را ممنوع کرده است. این محدودیتها، حتی در صورت حل مشکلات ویزا و بیمه، صرفه اقتصادی ترانزیت به اروپا را کاهش داده است.
این شرایط نشاندهنده چالشهای پیچیدهای است که رانندگان ایرانی در مواجهه با تحریمهای بینالمللی با آن روبرو هستند و نیازمند راهحلهای جامع و همکاریهای بینالمللی برای کاهش این مشکلات است.
نظر شما