روایت شهامت خلبان حمیدرضا سهیلیان: نافرمانی به نفع وطن
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

روایت شهامت خلبان حمیدرضا سهیلیان: نافرمانی به نفع وطن

شهید حمیدرضا سهیلیان، یکی از بزرگ‌ترین افتخارات خود را با آزادسازی سرپل ذهاب به دست آورد، آن هم زمانی که دستوری از تهران مبنی بر تخلیه پادگان و از بین بردن مهمات صادر شده بود تا مبادا این انبار به دست دشمن افتد. او با شجاعت کامل، این دستور را نادیده گرفت و اعلام کرد: «هر کس می‌خواهد از این پادگان برود، برود. اما هیچ کس حق ندارد یک بالگرد را از این جا خارج کند.»

سهیلیان، متولد ۲۸ فروردین ۱۳۳۳ در محله نارمک تهران، پس از دریافت دیپلم در سال ۱۳۵۱ به هوانیروز پیوست و به عنوان خلبان بالگرد آموزش دید. او در یہ پایگاه‌های مختلف ایران فعالیت داشت و از مهارت‌های بالایی در پرواز برخوردار بود. وی در ۲۱ مهر ۱۳۵۹، در آخرین ماموریت خود در منطقه «کوره موش»، در مبارزه با نیروهای عراقی به شهادت رسید.

شهید علی‌اکبر شیرودی درباره او می‌گوید که سهیلیان فردی بسیار ماهر و مصمم بود و در آزادسازی سرپل ذهاب، نقش کلیدی داشت. در این عملیات، وی توانست با شلیک تنها یک تیر تجهیزات دشمن را منهدم کند. سرانجام در ۲۰ کیلومتری پادگان سرپل ذهاب، بالگرد او مورد اصابت توپخانه دشمن قرار گرفت و هم‌پروازش سعدالله داورزاده نیز به همراه او به لقاء حق پیوست.

این ماجرا نمونه‌ای بارز از شجاعت و مسئولیت‌پذیری یک خلبان ایرانی است که به خاطر عشق به کشور و دفاع از وطن، حتی جان خود را نیز فدا کرد. روایت زندگی و فداکاری‌های شهید سهیلیان برای همیشه در تاریخ دفاع مقدس ایران به یادگار خواهد ماند.

نظر شما