مجارستان در صدر ادراک فساد در اتحادیه اروپا؛ آیا واقعاً فاسدترین کشور است؟
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

مجارستان در صدر ادراک فساد در اتحادیه اروپا؛ آیا واقعاً فاسدترین کشور است؟

به گزارش فایننشال تایمز، ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، پس از سخنرانی خود در پارلمان اروپا، با اتهاماتی درباره تبدیل کردن کشورش به "فاسدترین کشور اتحادیه اروپا" مواجه شد. پتر مجار، از هم‌حزبی‌های سابق اوربان و رقیب سیاسی او، با انتقاد از نخست‌وزیر، مجارستان را به "تخریب حسن شهرت" کشور متهم کرد و از اوربان خواست توضیح دهد چگونه مجارستان به فقیرترین و فاسدترین کشور اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

بر اساس جدیدترین شاخص ادراک از فساد که توسط سازمان بین‌المللی شفافیت اعلام شده، مجارستان با امتیاز ۴۲ در بدترین وضعیت میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار گرفته است. در این شاخص، مجارستان پس از بلغارستان و رومانی قرار دارد و رتبه ۷۶ از ۱۸۰ کشور جهان را به خود اختصاص داده است.

سازمان بین‌المللی شفافیت به شدت از نقض سیستماتیک حاکمیت قانون در مجارستان انتقاد کرده و اعلام کرده است که دولت اوربان برای حفاظت از وضعیت فعلی، تلاش کرده منتقدان را ساکت کند.

با این حال، در مقیاس اروپا، روسیه با امتیاز ۲۶ از ۱۰۰ و رتبه ۱۴۱ در شاخص جهانی فساد، بالاترین میزان جرائم مالی را دارد.

نظرسنجی یوروبارومتر سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که ۶۸ درصد از شهروندان اروپایی فساد را در کشورهایشان گسترده می‌دانند. در این نظرسنجی، یونان با ۹۸ درصد شهروندانی که فساد را گسترده می‌دانند، در صدر قرار دارد. پرتغال و مالت نیز در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. اما مجارستان با اینکه در جایگاه هشتم قرار دارد، ۸۸ درصد از مردم این کشور فساد را گسترده می‌دانند.

در سراسر اتحادیه اروپا، عدم رضایت از تلاش دولت‌ها برای مقابله با فساد مشهود است و تنها ۳۰ درصد از مردم معتقدند که تلاش‌های دولت‌ها برای مبارزه با فساد موثر بوده است.

نظر شما