مرگ عابر در تصادف با خودروی تسلا؛ آمریکا سامانه «خودران کامل» را بازبینی می‌کند
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

مرگ عابر در تصادف با خودروی تسلا؛ آمریکا سامانه «خودران کامل» را بازبینی می‌کند

نهاد مسئول ایمنی راه‌ها در ایالات متحده به دنبال گزارش‌هایی از چندین مورد تصادف، از جمله یک مورد منجر به فوت یک عابر پیاده، در حال بررسی و بازبینی سامانه «خودران کامل» تسلا است.

جزئیات بررسی

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا اعلام کرده است که تحقیق خود را پس از چهار مورد تصادف که در شرایط دید کم، از جمله تابش خورشید، مه و گرد و غبار، رخ داده، آغاز کرده است. این نهاد همچنین خاطرنشان کرده که به جز مورد منجر به فوت، یک عابر دیگر نیز در این تصادفات مصدوم شده است.

کارشناسان به بررسی توانایی سامانه «خودران کامل» برای تشخیص شرایط کاهش دید و واکنش مناسب به آن خواهند پرداخت. این تحقیق شامل حدود ۲.۴ میلیون خودروی تسلا ساخت سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۴ می‌شود. تسلا به مشتریان خود درباره این تحقیق اطلاع‌رسانی کرده است.

تسلا همواره تأکید کرده است که این سامانه نمی‌تواند به‌تنهایی رانندگی کند و رانندگان باید در هر لحظه آماده مداخله باشند.

واکنش تسلا و آینده سامانه

در هفته گذشته، تسلا رویدادی را در هالیوود برگزار کرد تا از یک تاکسی روباتیک کاملاً خودران بدون فرمان یا پدال رونمایی کند. ایلان ماسک نیز اعلام کرده است که برنامه دارد تا سال آینده این تاکسی‌ها را بدون راننده انسانی راه‌اندازی کند.

اداره ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا همچنین قصد دارد بررسی کند که آیا تصادفات دیگری در شرایط دید کم با سیستم «خودران کامل» رخ داده است و اطلاعاتی از تسلا درباره به‌روزرسانی‌های صورت‌گرفته برای بهبود عملکرد سیستم در این شرایط خواهد خواست.

فراخوان‌های پیشین و انتقادات

تسلا تاکنون دو بار تحت فشار این نهاد مجبور به فراخوانی سامانه «خودران کامل» شده است. این فراخوان‌ها به دلیل عدم توقف خودروها در برابر تابلوهای ایست و عدم رعایت برخی قوانین ترافیکی صادر شده بود که با به‌روزرسانی نرم‌افزار آنلاین اصلاح گردید.

منتقدان بر این باورند که سیستم تسلا که فقط از دوربین برای تشخیص خطرات استفاده می‌کند، حسگرهای کافی برای رانندگی کاملاً خودکار ندارد. بر خلاف تسلا، تقریباً تمام شرکت‌های دیگر در زمینه خودروهای خودران از رادار و حسگرهای لیزری نیز استفاده می‌کنند تا در شرایط دید کم یا تاریکی عملکرد بهتری داشته باشند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آژانس ایمنی دیگر سامانه‌های تسلا را به‌عنوان سیستم‌های کمکی به راننده در نظر نمی‌گیرد و بر قابلیت‌های «خودران کامل» تمرکز دارد. مایکل بروکس، مدیر اجرایی مرکز غیرانتفاعی ایمنی خودروها، نیز اشاره کرده است که مسئولیت شناسایی خطرات ایمنی باید بیشتر بر عهده سیستم‌های خودران باشد، نه فقط بر دوش رانندگان.

نظر شما