بررسی رابطه سبکهای شناختی با شیوه های مطالعه و یادگیری ، بین دانش آموزان دبیرستانهای شهرستان چاراویماق در سال تحصیلی 81-80
پارسا کارشناسی ارشد 1382
پدیدآور: رزاق کرمی
استاد راهنما: اسکندر فتحی آذر
استاد مشاور: داوود حسینی نسب
دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی رابطه سبکهای شناختی با شیوه های مطالعه و یادگیری دانش آموزان ، انجام گرفته است. یافته های تحقیق حاکی از آنست که بین سبکهای شناختی با شیوه های مطالعه فراگیران تفاوت معنی دار وجود دارد. ولی شیوه های مطالعه دانش آموزان در رشته های تحصیلی مختلف ، متفاوت نمی باشد. این در حالیست که شیوه های مطالعه دانش آموزان قوی و ضعیف متفاوت است و دانش آموزان قوی از شیوه مطالعه بهتری نسبت به دانش آموزان ضعیف برخوردار هستند. اما بین شیوه های مطالعه دانش آًموزان دختر و پسر تفاوت معنی دار مشاهده نشد و در این پژوهش هر یک از ابعاد سبکهای شناختی (تجربه عینی-مفهوم سازمان انتزاعی AC-CE ، مشاهده تاملی -آزمایشگر فعال AE-RO ) با رشته های تحصیلی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج به دست آمده موید آنست که بین هر یک از ابعاد با رشته های تحصیلی تفاوت معنی دار وجود ندارد.یافته های جانبی پژوهش نشان داد که تفاوت معنی دار بین جنسیت و وضعیت تحصیلی دانش آموزان وجود دارد و همچنین بین رشته های تحصیلی دانش آموزان قوی و ضعیف تفاوت معنی دار وجود دارد.
نظر شما