موضوع : شهرشناسی | چاراویماق شناسی

اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی (MBSR) بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوان‌سازی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان چاراویماق

پیشنهاده کارشناسی ارشد 1398
پدیدآور: رضا پیری 
استاد راهنما: غلامرضا گل محمدنژاد بهرامی 
استاد مشاور: رامین حبیبی کلیبر
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوان‌سازی دانش‌آموزان دختر صورت گرفت. روش این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان چاراویماق در سال تحصیلی 1400- 1398 بود. پس از رعایت ملاک‌های ورود و خروج به‌پژوهش و اجرای مقیاس استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوان‌سازی از بین دانش‌آموزانی که استرس و خودناتوان سازی شدیدی داشتند،30 نفر انتخاب و با استفاده از گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. اعضای گروه آزمایش، طی 8 جلسه 5/1 ساعته آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی را به‌صورت گروهی دریافت کردند، ولی اعضای گروه کنترل هیچ نوع آموزشی را دریافت نکردند. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر کاهش استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوان‌سازی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان چاراویماق اثربخش است. بنابراین توجه به اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی در کاهش استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوان‌سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ، لذا در راستای مطالب ذکر شده به مشاوران مدارس و دانشگاه ها پیشنهاد می‌شود که کارگاه‌های آموزشی در زمینه آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی جهت کاهش استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوان‌سازی برای دانش‌آموزان و دانشجویان برگزار گردد.

نظر شما