موضوع : شهرشناسی | چاراویماق شناسی

بررسی میزان موفقیت پروژه های علمی جابربن حیان در تحقق اهداف مورد نظر از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس ابتدایی شهرستان چاراویماق در سال تحصیلی 97-96

پیشنهاده کارشناسی ارشد 1397
پدیدآور: ابراهیم رضائی قزلداغ 
استاد راهنما: علی ایمان زاده 
استاد مشاور: یوسف ادیب
دانشگاه تبریز
چکیده

هدف این تحقیق ارزیابی میزان موفقیت پروژه‌های علمی اجرا شده‌ی جابر بن حیان در تحقق اهداف مورد نظر از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس شهرستان چاراویماق بود. طرح جابر بن حیان، از جمله طرح‌های دانش آموز پژوهنده می‌باشد که آموزش و پرورش در سال‌های اخیر، با توجه به ضرورت پرورش دانش آموزانی متفکر و پژوهنده به تصویب رسانده است. برای دستیابی به این هدف، محقق از روش توصیفی-پیمایشی استفاده کرده است، ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته شامل 34 سوال در ارتباط با متغیرهای تحقیق ونظرخواهی در رابطه با پیامدهای اجرای طرح بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان و مدیران ابتدایی شهرستان چاراویماق بود که تعداد آن‌ها 300 نفر می‌باشد. نمونه‌گیری به کمک جدول مورگان بوده است. که تعداد نمونه آماری 169 نفر می‌باشد. در تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق برای بررسی نرمال بودن متغیرها از آزمون کولموگروف-اسمیرنف استفاده شده است. برای آزمون فرضیه ها و پاسخ به سوالات از روش آزمون تی(T) تک متغیره به کمک نرم افزار spss استفاده شده است. نتایجی که از این تحقیق به دست آمد نشان داد که اهداف علمی و آموزشی، اهداف زیستی و اجتماعی، اهداف مهارتی، اهداف نگرشی و هدف شناسایی و تقویت استعدادهای دانش آموزان به عنوان اهداف جزیی این تحقیق (همچنین به عنوان اهداف مصوب این طرح) در فرایند اجرای این طرح در مدارس ،به میزان زیادی برآورده می شوند. واین امر حکایت ازموفقیت بالای طرح در برآورد اهداف مورد نظر دارد. همچنین اجرای این طرح؛ پیامدهای مثبت زیادی همچون توانمندی در یادگیری ، برخورداری از روحیه پژوهشگری و برخورداری از مهارت پژوهشگری و... را برای دانش آموزان به دنبال دارد. و معایب وپیامدهای منفی محدود وجزیی همچون هزینه ی زیاد، وقت گیر بودن و انجام بیشتر فعالیت توسط والدین و...(که بیشتر به نحوه ی اجرا و مدیریت اجرای طرحها مربوط است)نسبت داده می شود.

نظر شما