یادداشتی بر آیین بزرگداشت معماری برج آزادی: بازتابی از فرهنگ و هنر ایرانی
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

یادداشتی بر آیین بزرگداشت معماری برج آزادی: بازتابی از فرهنگ و هنر ایرانی

آیین بزرگداشت معماری برج آزادی با حضور جمعی از سنگ‌تراشان، معماران و استادکاران کشور در هتل پارسیان استقلال برگزار شد. این مراسم که با عنوان «برای آزادی» نامگذاری شده بود، میزبان چهره‌های برجسته‌ای همچون محمد بهشتی، نویسنده کتاب‌های مطرح درباره تهران، سیف‌الله صمدیان، عکاس و فیلم‌ساز برجسته ایرانی، بیژن شافعی، نویسنده و شهروز شایگان، عضو انجمن مفاخر معماری ایران بود. مدیران کارخانه سنگ ساخارا و آژیانه، علیرضا قنبری و امیرسامان میرزایی نیز برگزار کنندگان این آیین بودند.

در جریان این مراسم، محمد بهشتی با تاکید بر سه نکته کلیدی درباره برج آزادی، آن را نمادی از تعامل جامعه ایران دانست. او برج آزادی را با نمونه‌های مشابه چون برج ایفل مقایسه کرد و گفت که چنین بناهایی نتیجه مشارکت و همکاری میان ارکان مختلف جامعه هستند. بهشتی همچنین اظهار داشت که جایگاه برج آزادی در تاریخ معماری معاصر ایران بی‌سابقه است و این بنا تنها به خاطر ویژگی‌های منحصر به فردش می‌تواند در ایران رخ دهد.

بهشتی با تاکید بر نقش استادکاران در خلق آثار معماری برجسته، از غفلت نسبت به آنها در معماری معاصر انتقاد کرد. او یادآور شد که در گذشته، تکنولوژی ادامه کار استادکاران بود و امروز برعکس این موضوع صادق است. او به استادکاری چون غفار داورپناه اشاره کرد و گفت که معماری امروز ما دیگر جان ندارد هرچند برای آن زحمت بسیاری کشیده می‌شود.

سیف‌الله صمدیان نیز با نمایش عکس‌هایی از برج آزادی در موقعیت‌های تاریخی، به اهمیت مستندسازی تصویری در نگاه به گذشته تاکید کرد. او عکس‌های مرتبط با انقلاب اسلامی و حضور امام خمینی در کنار برج آزادی و حضور مردم برای بزرگداشت شهید حاج‌قاسم سلیمانی را شاهدی بر ارزش برج آزادی برای ایرانیان دانست.

در مراسم تقدیر ویژه‌ای از حسین موسیوند، یکی از استادکاران برج آزادی، به عمل آمد و بیژن شافعی گزارشی تاریخی از بناهای شاخصی همچون آرامگاه فردوسی و ابن سینا ارائه داد.

یکی از نکات برجسته این مراسم، رونمایی از مجسمه ۵ تنی برج آزادی بود که توسط استاد دستوریان از سنگی ۲۵ تنی تراشیده شده بود. این اثر به عنوان هدیه‌ای به دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران، همزمان با ۹۰امین سالگرد تاسیس این دانشگاه اهدا شد. حامد مظاهریان، رئیس دانشگاه، در تقدیر از برگزاری این آیین بر لزوم حفظ و گرامیداشت تاریخ و فرهنگ کشور تاکید کرد.

همچنین مدیریت هنری این رویداد بر عهده حمیدرضا بیدقی و امیرحسین سیاح بود که با استقبال خوبی مواجه شد. برگزارکنندگان این مراسم، گرامیداشت برج آزادی را گامی در مسیر حفظ و توسعه فرهنگی ایران توصیف کردند.

نظر شما