یارانه‌های نقدی؛ کمتر از ۱۰ درصد از بودجه عمومی دولت
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

یارانه‌های نقدی؛ کمتر از ۱۰ درصد از بودجه عمومی دولت

 

براساس گزارش‌های مالی موجود، کل بودجه عمومی دولت در سال ۱۴۰۳ به میزان ۲,۸۳۷ هزار میلیارد تومان تعیین شده است. در همین سال، مجموع بودجه اختصاص‌یافته به یارانه‌های نقدی بالغ بر ۳۱۸ هزار میلیارد تومان بود که نشان‌دهنده این است که هزینه یارانه‌های نقدی کمتر از ۱۰ درصد از بودجه عمومی دولت را تشکیل می‌دهد.

رویکرد توزیع یارانه‌های نقدی براساس دهک‌های درآمدی انجام می‌شود، به طوری که حدود ۸۰ میلیون ایرانی دریافت‌کننده این یارانه‌ها هستند. در این میان، ۳ دهک اول ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم تا نهم هر کدام ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند. طبق آمار وزارت کار، ۲۵ میلیون ایرانی در ۳ دهک اول قرار دارند و مابقی افراد در دهک‌های چهارم تا نهم، مشمول یارانه ۳۰۰ هزار تومانی می‌شوند.

در واقع، پرداخت یارانه نقدی برای ۳ دهک اول به دولت ماهیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان و برای ۵۵ میلیون نفر در دهک‌های دیگر بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان هزینه دارد. مجموع کل هزینه ماهیانه یارانه‌ها بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان، و برآورد سالانه آن ۳۱۸ هزار میلیارد تومان است.

با این حال، بودجه عمومی دولت که شامل منابع مالی از مالیات، درآمدهای نفتی و هزینه‌های جاری و عمرانی است، در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۶,۳۴۷,۰۰۸ هزار میلیارد تومان را در بر می‌گیرد که نسبت به سال ۱۴۰۲ شاهد افزایش ۲۰ درصدی بود. اما از سال ۱۴۰۱ تا کنون هیچ تغییری در میزان یارانه‌های نقدی به وجود نیامده است. علیرغم این ثبات، دولت‌ها همواره یارانه‌های نقدی را به عنوان بار مالی سنگین در نظر می‌گیرند.

بنابراین، در بررسی توزیع بودجه، مشخص می‌شود که یارانه‌های نقدی بخش نسبتا کوچکی از کل بودجه عمومی دولت را به خود اختصاص داده‌اند، هرچند که به طور مکرر به عنوان چالشی مالی مطرح می‌شوند.

نظر شما