درگذشت یانوش اولینیچاک، پیانیست برجسته سینما
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

درگذشت یانوش اولینیچاک، پیانیست برجسته سینما

یانوش اولینیچاک، موسیقیدان و پیانیست مشهور لهستانی که به خاطر اجرای قطعات پیانو در فیلم برنده اسکار «پیانیست» شناخته می‌شود، در سن ۷۲ سالگی درگذشت. او در فیلم «پیانیست» ساخته رومن پولانسکی، نوازندگی پیانو را در صحنه‌های کلوزآپ که دست‌های آدرین برودی را نشان می‌دهد، بر عهده داشت.

اولینیچاک در ۲ اکتبر ۱۹۵۲ در وروتسوال، لهستان متولد شد و از سن ۶ سالگی به یادگیری پیانو پرداخت. او تحصیلات خود را در ورشو، پاریس و اسن ادامه داد و در سال ۱۹۷۰، در سن ۱۸ سالگی، با برنده شدن در هشتمین مسابقه بین‌المللی پیانو فردریک شوپن در ورشو، حرفه بین‌المللی خود را آغاز کرد.

حساسیت موسیقایی فوق‌العاده او، به ویژه در تفاسیر موسیقی فردریک شوپن، شهرتی جهانی برای او به ارمغان آورد. او همچنین به دلیل شباهت فیزیکی به شوپن، نقش این آهنگساز را در فیلم «یادداشت آبی» ساخته آندری زولاوسکی در سال ۱۹۹۱ ایفا کرد.

اولینیچاک سال‌ها به عنوان یکی از اعضای هیات داوران مسابقات پیانوی شوپن فعالیت داشت. الکساندر لاسکوفسکی، سخنگوی موسسه ملی فردریک شوپن، از درگذشت او ابراز تاسف کرد و او را یکی از برجسته‌ترین نوازندگان معاصر موسیقی شوپن و معلمی فوق‌العاده در سازهای تاریخی توصیف کرد.

نظر شما