تاریخچه آسفالت در تهران: از سنگفرشهای ارگ تا خیابانهای مدرن
تهران قدیم شاهد تحولاتی در زمینه راهسازی و تسهیل تردد وسایل نقلیه بوده است. در دوره میرزا تقیخان امیرکبیر و براساس آگهی در “روزنامه وقایع اتفاقیه”، برخی از کوچههای ارگ برای عبور کالسکهها سنگفرش شدند.
شوسههای ناصرالدینشاهی
در دوران ناصرالدین شاه، معابر با شوسهها برای عبور راحتتر کالسکهها و درشکهها آمادهسازی شدند. اما همچنان خبری از آسفالت نبود.
ورود آسفالت به پایتخت
در سال ۱۳۱۰، کمی پیش از ورود ملک فیصل پادشاه عربستان به تهران، آسفالت برای نخستین بار در خیابانهای پایتخت استفاده شد. خیابانهایی مانند الماسیه (باب همایون)، میدان توپخانه و اوایل خیابان لالهزار آسفالت شدند.
گسترش آسفالت در تهران
این روند به تدریج ادامه یافت و خیابانهای مهمی مانند باغ شاه (امام خمینی) و پهلوی (ولیعصر) نیز آسفالت شدند. به مرور زمان، آسفالت به تمامی خیابانهای تهران و سپس به شهرها و جادههای دیگر کشور راه پیدا کرد.
نقشه تاریخی تهران
نقشهای از تهران در سال ۱۳۴۰ موجود است که خیابانهایی را که قرار بود آسفالت شوند، نشان میدهد. این نقشه نمایانگر برنامهریزی شهری و توسعه زیرساختهای پایتخت در آن زمان است.
اینگونه بود که آسفالت به یک عنصر اساسی در تحول و مدرنیته شهری تبدیل شد و چهره شهرها را تغییر داد.
نظر شما