تحلیل لرزه ای پل تاریخی خشتی لنگرود
پارسا کارشناسی ارشد 1398
پدیدآور: مهدی محمدحسینی
استاد راهنما: مجید پورامینیان
استاد مشاور: نداشتم نداشتم
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر، گروه فنی و مهندسی
چکیده
بناهای تاریخی جزو میراث فرهنگی هر کشور می باشد و علاوه بر نشان دادن قدمت، تمدن و فرهنگ هر کشور می تواند در صنعت توریسم کشورها از آن درآمد زایی کرد. از اینرو حفظ این آثار برای نسل های آینده امری ضروری به نظر می رسد. کشور ایران با دارا بودن تعداد زیادی از این بناهای تاریخی می تواند با مهیا نمودن زیرساخت های مناسب امکان توسعه صنعت توریسم را در این بخش تقویت نماید. در پایان نامه حاضر به ارزیابی خصوصیات ارتعاشی، لرزه ای و رفتار سازه ای بنایی تاریخی "پلِ خشتی لنگرود" پرداخته شده است. این پل دارای دو دهانه قوسی می باشد و از مصالح بنایی آجر و ملات ساخته شده است. تحلیل های استاتیکی تحتِ بارگذاری سرویس دهی، مودال، قابلیت اعتماد تحت بارهای سرویس دهی، حساسیت و تاریخچه پاسخ تحت شتابنگاشت تکان قوی کوبه انجام گرفته است. از روش اجزای محدود برای تحلیل سازه استفاده شده است. کلیه تحلیل ها با فرض رفتار الاستیک خطی انجام گرفته است. کنترل ایمنی توسط بیشینه تنش کششی، فشاری و تغییرشکل قائم بدنه پل انجام گرفته است. از روش بار- مقاومت برای بررسی احتمالاتی ایمنی استفاده شده است. ویژگی های مکانیکی و فیزیکی مصالح بدنه پل و بار ترافیک جمعا به تعداد 19 پارامتر به عنوان متغیرهای تصادفی با توزیع لوگ نرمال بکار رفته است. از روش مونت کارلو با نمونه گیری ابرمکعب لاتین برای شبیه سازی استفاده شده است. نتایج تحلیل های تعیینی استاتیکی نشان داد پل تحت بارهای سرویس ایمن است. از نتایج تحلیل احتمالاتی مشخص شد که پل تحت بارهای سرویس برای حالت حدی ترک خوردگی تحت ریسکِ خرابی قرار دارد. نتایج حساسیت سنجی حالت حدی ترک خوردگی نشان دهنده حساسیت زیاد بیشینه تنش کششی به تغییرات مدول الاستیسیته عبورگاه است. همچنین برای بارگذاری تاریخچه پاسخ زلزله کوبه خساراتی به پل وارد می شود. آسیب ایجاد شده در اثر بارگذاری در راستای رودخانه وسیع تر از آسیب پذیری آن در راستای عمود بر رودخانه است. احتمال خرابی برای حالت حدی کششی برابر و شاخص ایمنی پل است.
نظر شما