ارزیابی ارتباط بین انگیزه و رضایتمندی گردشگران مطالعه موردی: شهرستان لنگرود
پارسا کارشناسی ارشد 1396
پدیدآور: ربابه باقرپسندفتیده
استاد راهنما: حسین فراهانی
استاد مشاور: بهروز محمدی یگانه
دانشگاه زنجان، دانشکده علوم انسانی
چکیده
گردشگری در دنیا، یکی از منابع مهم درآمد و به عنوان گستردهترین صنعت خدماتی جهان، حایز اهمیت ویژهای است. رفتار گردشگران، همواره یکی از موضوعات مورد علاقه محققان امور گردشگری بوده است. براساس اعتقاد صاحب نظران این حوزه، انگیزههای سفر و میزان رضایت گردشگران به عنوان دو عنصر تعیین کننده در رفتار گردشگران شناخته شده است. رضایتمندی گردشگران در گرو برآورده شدن انتظارات وتوقعات آنهاست و گردشگر راضی، بدون شک آشنایان و اطرافیان خود را تشویق به سفر به آن مقصد نموده و تمایل خود گردشگران برای بازگشت، تکرار سفر و وفاداری به مقصد بیشتر میگردد. درهمین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی و ارزیابی ارتباط بین انگیزه و رضایتمندی گردشگران در منطقه مورد مطالعه تدوین گردیده است. نوع تحقیق کاربردی، روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای ومیدانی(پرسشنامه)، روش تجزیه وتحلیل دادهها به صورت توصیفی(میانگین، انحراف معیار، فراوانی) و استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون، مدل معادلات ساختاری، تحلیل مسیر و تحلیل عاملی تأییدی) است. پرسشنامه از جامعه آماری به صورت تصادفی از بین 310 نفر از گردشگران ورودی به شهرستان لنگرود انتخاب گردیده است. نتایج نشان داد که بین انگیزه و رضایتمندی گردشگران با**0/84 تا سطح 99 درصد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در ادامه به کمک تحلیل مسیر و مدلسازی معادلات ساختاری مشخص گردید که شناخت انگیزههای گردشگران در راستای پاسخگویی به منافع انتظاریشان، موجب افزایش رضایتمندی گردشگران میشود.در این میان عوامل محیطی و امنیتی با بار 0/99 و 0/93به ترتیب در رتبههای اول و دوم در بین عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران قرار گرفتهاند.
نظر شما