موضوع : شهرشناسی | لنگرود شناسی

طراحی مدرسه ابتدایی با سنجش معیارهای حضورپذیری؛ (مطالعه موردی: شهرستان لنگرود)

پارسا کارشناسی ارشد 1401
پدیدآور: مینو قربانی 
استاد راهنما: مرتضی صدیق 
استاد راهنما: رضا پرویزی
موسسه آموزش عالی دیلمان، دانشکده معماری و شهرسازی
چکیده

یادگیری جزء لاینفک وجود هر فرد است که از بدو تولد تا آخرین لحظات زندگی او را همراهی می کند و می تواند شرایط زندگی هر فرد را تغییر دهد. بنابراین باید برای رسیدن به اهداف در زندگی هر فرد طرف و طرفی داد. نظام آموزش و پرورش همواره به دنبال راهکارهایی برای بهبود شرایط و دستیابی به اهداف ایده آل خود بوده و سعی در تغییر و تحول در ساختار و برنامه های مدون خود داشته و در این راه از تغییر برنامه درسی به ساختار کلی منطبق با آخرین دستاوردها بوده است. جهان تغییر کرده است نکته ای که کمتر مورد بحث قرار گرفته یا کمتر قابل مشاهده است و در معرض عوامل دیگر در مراحل تکامل قرار دارد، اصطلاح ساختار کلی مطابق با آخرین دستاوردهای جهان در حال تغییر است. ساختار فیزیکی محیط های آموزشی با توجه به نیازها و متناسب با اهداف آموزشی تعریف می شود. تغییرات دنیای پیرامون و لزوم همگامی با این تغییرات، نقش محیط های یادگیری را بیش از گذشته نشان می دهد.این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر افزایش حضور در محیط های آموزشی و به ویژه دبستان لنگرود انجام شده است. . محتوای متون حوزه اجتماعی، روانشناسی محیطی و روانشناسی محیطی را با این فرضیه بررسی کردیم که طراحی مناسب ساختار مدرسه می تواند زمینه نموده. وی پرسشنامه ای را با جمع بندی نتایج خود تهیه و در نرم افزار آماری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و راهکارهایی را برای دستیابی به اهداف تحقیق پیشنهاد کرد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که اهمیت دادن به آسایش فیزیولوژیکی کاربران، افزایش فرصت‌های آسایش مدرسه، ایجاد محیطی متنوع و منعطف و تعریف فعالیت‌های مختلف به منظور کسب تجربیات مختلف و زمینه‌های اجتماعی شدن در مدارس مؤثر است.

نظر شما