راهبردهای جهانی شدن ارزش ها از منظر قرآن کریم
پارسا دکتری تخصصی (PhD) 1400
پدیدآور: محمد دادسرشت
استاد راهنما: سیدعبدالکریم حیدری
استاد مشاور: حسن خیری
جامعه المصطفی العالمیه، مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) - مدرسه عالی قرآن و حدیث
چکیده
اسلام، داعیهدار فرهنگی جهانی است و به نص قرآن کریم، جهانیشدن این فرهنگ و ارزشهای الهی از وظایف نبی اسلام صلیالله علیه وآله است. قرآن کریم، حاوی راهبردهای جهانیشدن فرهنگ اسلامی است. رکن کلیدی فرهنگ، ارزشهای اجتماعی است که قرآن کریم در ترویج و نشر آنها تلاش فراوان نموده و به پیامبر خویش راهبردها و اقدامات متناسب آن را ضمن آیات قرآن کریم ابلاغ کرده است. بر این اساس این پژوهش به دنبال استخراج راهبردهای جهانیشدن ارزشها از منظر قرآن کریم است. پژوهش حاضر بر اساس الگوی سه وجهی جامعه، دولت و تبلیغ نوشتهشده است. جامعه بهعنوان بدنه دریافتکننده، بهکارگیرنده و مخاطب ارزشها، دولت بهعنوان راهبر فرایند توسعه ارزشها و تبلیغ در مقام فرایند و کانال نشر و ترویج ارزشها بیان شده است. این پژوهش که با روش تفسیر موضوعی -با چند گرایش- نوشته شده از روش پژوهش اسنادی با رویکرد توصیفی تحلیلی بهره برده و از شیوه سه وجهی چالش بزرگ، سیاست کلی و اقدامات برای راهبردنویسی استفاده نموده است. چالش جهانیشدن ارزشها در حوزه اجتماعی فرهنگی با سیاست جهانیشدن جامعه ایمانی و اقدامات حول هویت سازی پاسخ داده و راهبرد جهانیشدن جامعه ایمانی از طریق ساخت هویت اجتماعی مومنانه با تأکید بر فطرت و حفظ تنوع فرهنگی معرفی شده است. چالش جهانیشدن در بخش مدیریتی و سیاسی نیز با سیاست اصلی جهاد و اقدامات بر محور مراحل چهارگانه دعوت، نظام سازی بین المللی، اقدام نظامی و تشکیل دولت جهانی جواب داده شده است. در بخش آخر، چالش اصلی، تبلیغ و ترویج است که با سیاست کلی دعوت و بر محور اقدامات ترویجی و قواعد نفوذ اجتماعی راهبرد آن بیانشده است.
نظر شما