تاثیر سبک رهبری تحول آفرین بر فرسودگی شغلی در بین کارکنان(مورد مطالعه: کارکنان مدارس آموزش و پرورش شهرستان لنگرود)
پارسا کارشناسی ارشد 1394
پدیدآور: آسیه نوری لنگرودی
استاد راهنما: دکتر سعید باقرسلیمی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، دانشکده مدیریت و حسابداری
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر سبک رهبری تحول آفرین بر فرسودگی شغلی کارکنان مدارس آموزش و پرورش شهرستان لنگرود بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهرستان لنگرود به تعداد 1300 نفر تشکیل میدادند. حجم نمونه مطابق با فرمول کوکران 297 نفر برآورد گردید و به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها برای متغیر سبک رهبری تحول آفرین از پرسشنامه بس و آوولیو(1985) طراحی شده بود و از پرسشنامه 22 سوالی فرسودگی شغلی مسلش(2000)، جهت اندازهگیری فرسودگی شغلی کارکنان استفاده گردید که قبلاً روایی و پایایی هر دو پرسشنامه مورد تایید اساتید و خبرگان قرار گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از شاخص رگرسیون خطی برای بررسی تاثیر بین فرضیات و جهت بررسی رابطه هر یک از مولفه های سبک رهبری تحول آفرین بر روی فرسودگی شغلی از آزمون رگرسیون گام به گام به کمک نرم افزار SPSS نسخه 18 استفاده شده است. نتایج نشان داد، سبک رهبری تحول آفرین بر فرسودگی شغلی کارکنان سازمان آموزش پرورش شهرستان لنگرود تاثیر معناداری دارد . و از سوی دیگر بین هریک از ابعاد سبک رهبری تحول آفرین نیز تنها مولفه ویژگی های آرمانی بر فرسودگی شغلی کارکنان تاثیر معنادار ندارند و سایر مولفه های در تحقیق حاضر بر روی فرسودگی شغلی تاثیرگذار بودند .کلید واژه: سبک رهبری تحول آفرین، فرسودگی شغلی، ویژگی آرمانی، رفتار آرمانی
نظر شما