بررسی تأثیر مسئولیت پذیری اجتماعی بر سبک تصمیم گیری مدیران باشگاه های ورزشی شهرستان لنگرود
پیشنهاده کارشناسی ارشد 1400
پدیدآور: فاطمه ثانی بیدرونی
استاد راهنما: فاطمه انتشاری
موسسه آموزش عالی مهر آستان، گروه تربیت بدنی
چکیده
و- بیان مساله دانستن تئوری تصمیم گیری مدیران را قادر می سازد تا مهارت های تصمیم گیری خود را پرورش داده و بهبود بخشند. همچنین مک کامی چنین اظهار داشت: رسیدن بر یک تصمیم رکن مدیریت را تشکیل می دهد و ویژگی های دیگر فرآیند مدیریت وابسته، در هم تنیده و قائم به وجود تصمیم گیری هاست. به نظر سیمون تصمیم گیری مترادف با اداره کردن است پیش از آن بارنارد نوشت که تصمیم فرآیند ضروری سازگاری در سازمان است و عوامل فیزیکی، زیستی، شخصی و اجتماعی لازم به منظور فراهم ساختن ترکیب ویژه ای برای عمل ارادی انتخاب می گردند. با این بیان تصمیم گیری تمام فرآیند مدیریت را زیر نفوذ قرار می دهد. زیرا که نه تنها تصمیم را در برمی گیرد بلکه تمام راه کار سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد(شاه مرادی و همکاران، 1397). مسئولیت اجتماعی، تعهد تصمیم گیران برای اقداماتی است که علاوه بر تأمین منافع خود، موجبات بهبود رفاه جامعه را نیز فراهم می آورد. در این تعریف، چندین عنصر وجود دارد: اولا، مسئولیت اجتماعی، یک تعهد است که سازمان ها باید در قبال آن پاسخگو باشند. ثانیاً، سازمان ها مسئولند از آلوده کردن محیط زیست، اعمال تبعیض در امور استخدامی، بی توجهی به تأمین نیازهای خود و تولید کردن محصولات زیان آور که به سلامت جامعه لطمه می زنند، بپرهیزند و سرانجام، سازمان ها باید با اختصاص منابع مالی و با اقداماتی از قبیل: کمک به فرهنگ کشور و سازمان ها فرهنگی و بهبود کیفیت زندگی، در بهبود رفاه اجتماعی بکوشند. در نهایت، مقصود از مسئولیت اجتماعی این است که چون سازمان ها تأثیر عمده ای بر اجتماع دارند، لاجرم چگونگی فعالیت آنها باید به گونه ای باشد که در اثر آن زیانی به جامعه نرسد و در صورت رسیدن زیان، سازمان های مربوطه ملزم به جبران آن باشند. به عبارت ساده تر، سازمان ها باید به عنوان جزئی مرتبط با نظام بزرگ تر که در آن قرار دارند، عمل کنند(شاه مرادی و همکاران، 1397). مسئولیت اجتماعی معمولاً به عنوان میزانی تعریف میشود که سازمانها(باشگاه ها) مسئولیتهای قانونی، اقتصادی، اخلاقی، زیستمحیطی و بشردوستانه را در قبال ذینفعان خود به عهده میگیرند. مبتنی بر مفهوم توسعه پایدار، فعالیتهای مسئولیتپذیر اجتماعی را در بر میگیرد که از مصرفکنندگان محافظت و به بهبود جامعه کمک میکند، از جمله بازاریابی، ارائه شرکتها، مشارکت جامعه و شیوههای تجاری مسئولانه(یو ، 2020). نقش و ارتباط مسئولیت اجتماعی در رفتارهای مصرف کننده به طور مکرر برجسته می شود زیرا یک استراتژی تجاری حیاتی است و ارتباط نزدیکی با منبع مزیت های رقابتی دارد(پارک و همکاران ، 2015). تحقیقات قبلی تأثیرات مثبت رویدادهای مسئولیت اجتماعی شرکت را بر رفتارهای مصرف کننده، تأیید کرد. مدیران ورزش در سراسر جهان شروع به مشاهده این مفهوم به عنوان یک استراتژی برای توسعه پایدار بلندمدت کسب و کار ورزشی می کنند(لیسی و کنت-هنسل ، 2016). به عنوان مثال، زمانی که تماشاگران از رویه مسئولیت اجتماعی تیم حرفه ای مطلوب خود آگاه تر می شوند، چنین ابتکاراتی ممکن است نگرش، نظرات و علایق آنها را در مورد تیم شکل و تغییر دهد(نیادزایو و همکاران ، 2016). با توجه به مطالب گفته شده سؤال اصلی این پژوهش این است که آیا مسئولیت پذیری اجتماعی بر سبک تصمیم گیری مدیران باشگاه های ورزشی شهرستان لنگرود تأثیر دارد یا خیر؟ شکل1: مدل مفهومی پژوهش ز- ضرورت و اهمیت پژوهش از آنجا که شرکت ها و سازمان ها توسط مدیران اداره می شوند و نظرات آنها در نحوه ی اداره سیستم ها تأثیرگذار است، توجه به اخلاق مدیران و مسئولیتشان در قبال جامعه تحت عنوان مسئولیت اجتماعی مدیران از اهمیت زیادی برخوردار است. مدیران تصمیماتی را اتخاذ می کنند که علاوه بر داشتن مبانی واقعیت، مستلزم قضاوت ارزشی و اخلاقی نیز هست. به این ترتیب تصمیمات مدیران می تواند طی یک روند سلسله وار سرنوشت نهادهای جامعه را تا حدود زیادی دستخوش تغییر نماید. پس اگر مدیران شرکت ها برای اهداف اجتماعی خود ارزش قائل نباشند، آلودگی محیط، بیماری، تبعیض و نابسامانی محیط شان را فراخواهد گرفت. اگر در گذشته به مدیران توصیه می شد که سازمانشان را بهره ور نگاه دارند و به ارضای نیازهای روحی و روانی کارکنان تشویق می شدند، در عصر حاضر مدیران را متوجه محیط های خارج از سازمان هایشان ساخته اند. چراکه منشور سنتی سازمان ها که دغدغه ی مدیران را صرفاً در بهره وری، توسعه و سودآوری سازمان می دید با منشوری جایگزین شده است که مسائل محیطی را در دستور کار مدیران قرار می دهد. لذا مدیر امروز برای کسب توفیقات می بایست نگاه به محیط بیرونی سازمان را توسعه داده و افزون بر مشتریان دائمی اش، همه شهروندان را مشتری خود دانسته و این فرهنگ را در سازمان تحت امر خود تسری دهد. بنابراین مدیران چنین سازمان هایی فقط به رضایت مشتریان مستقیم بسنده نمی کنند، بلکه باید همه افراد جامعه بر فعالیت های آنها صحه بگذارند(شیرکوند، 1393). تا به امروز، تحقیقات تجربی کمی برای بررسی اینکه آیا مسئولیت اجتماعی ممکن است بر فرآیند شکلگیری قصد مدیران در چارچوب نظری خاص تأثیر بگذارد یا خیر، انجام شده است. لذا این مطالعه می تواند به خلاء موجود کمک کند. ح- اهداف پژوهش (هدف کلی و اهداف ویژه) هدف کلی: سنجش تأثیر مسئولیت پذیری اجتماعی بر سبک تصمیم گیری مدیران باشگاه های ورزشی شهرستان لنگرود اهداف فرعی: 1. سنجش تأثیر مسئولیت پذیری اقتصادی بر سبک تصمیم گیری مدیران باشگاه های ورزشی شهرستان لنگرود 2. سنجش تأثیر مسئولیت پذیری قانونی بر سبک تصمیم گیری مدیران باشگاه های ورزشی شهرستان لنگرود 3. سنجش تأثیر مسئولیت پذیری اخلاقی بر سبک تصمیم گیری مدیران باشگاه های ورزشی شهرستان لنگرود 4. سنجش تأثیر مسئولیت پذیری نوع دوستانه بر سبک تصمیم گیری مدیران باشگاه های ورزشی شهرستان لنگرود ط- پرسشهای پژوهش 1: آیا مسئولیت پذیری اجتماعی بر سبک تصمیم گیری مدیران باشگاه های ورزشی شهرستان لنگرود
نظر شما