موضوع : شهرشناسی | لنگرود شناسی

تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سازگاری، شایستگی اجتماعی و رضایت از خود در دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر لنگرود

پارسا کارشناسی ارشد 1401
پدیدآور: مریم فرقانی لزرجانی 
استاد راهنما: مسعود نویدی مقدم
دانشگاه پیام نور استان همدان، مرکز پیام نور همدان
چکیده

در این تحقیق به تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سازگاری، شایستگی اجتماعی و رضایت از خود در دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر لنگرود پرداخته شده است. جامعه‌آماری آن تمامی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر لنگرود در سال‌تحصیلی 1401-1400 با 4500نفر بوده که از بین آنها تعداد 30نفر (15نفر گروه آزمایش و 15نفر گروه کنترل) به روش در دسترس انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. روش تحقیق آزمایشی و طرح آن از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌های سازگاری بل، شایستگی ‌اجتماعی پرندین(1385) و رضایت از زندگی(swls) استفاده شد. پکیج مورد استفاده برای گروه آزمایش آموزش مهارت‌های زندگی ناصری(1384) بود که طی ده جلسه 60دقیقه‌ای آموزش داده شد. نتایج بدست‌‌آمده از سنجش فرضیه‌های تحقیق که با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد، نشان داد آموزش مهارت‌های زندگی بر سازگاری، شایستگی اجتماعی و رضایت از خود دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر لنگرود تأثیر مثبت و معنی‌داری داشته است (05/0‌P<).

نظر شما