ادراک دانشآموزان از تخطی معلمان در رفتارهای صمیمی کلامی و غیرکلامی موردانتظار در دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای شهرستان لنگرود در سال تحصیلی 1393-94
پارسا کارشناسی ارشد 1394
موضوع: روانشناسی تربیتی
پدیدآور: صابر علیاری اوغولبیک
استاد راهنما: سهراب عبدی زرین
دانشگاه قم، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی ادراک دانش آموزان از تخطی رفتار معلمان دررفتارهای صمیمی کلامی و غیرکلامی توسط دانش آموزان دبیرستانهای دخترانه و پسرانه دوره دوم متوسطه شهرستان لنگرود استان گیلان بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان پسر و دختر سال سوم دبیرستانهای شهرستان لنگرود بودند که نمونه مورد مطالعه نمونه شامل 360 نفر و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه معیار انتظار بیواسطه از معلم (IES) ثویت و مک کراسکی(1998) وپرسشنامه بازنگری چهار سناریو معیار تِون و مککراسکی(1998) استفاده گردید. در روش انجام پژوهش از طرح پژوهش مطالعه آزمایشی طرح دوعاملی استفاده شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون T تک نمونهای، تحلیل واریانس عاملی چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد در تمام موارد، نمرات دانش آموزان در صمیمیت مورد انتظار از معلم به طور معناداری بالاتر از میانگین بود (0/05> p)، همچنین نمرات دانش آموزان در رفتار نامناسب مورد انتظار از معلمان بهطور معناداری پایینتر از میانگین بود.دانشآموزان انتظار داشتند معلمان صمیمی باشند و رفتار نامناسب نداشته باشند.از طرفی در هر دو آزمون اثرپیلایی و لامبدای ویلکز، تأثیر صمیمت ادراکشده بر ارزیابی اعتبار معلم معنادار بود(0/001=p)؛ همچنین، تفاوت متغیر ترکیبی اعتبار معلم در دو جنسیت ازنظر آماری معنادار نبود( 0/17=p)؛ همچنین غیر صمیمی بودن معلم موجب میشود که اعتبار معلم کاهش پیدا کند؛ همچنین بین انتظار دانش آموزان و رفتارهای صمیمی وغیرصمیمی معلمان و ادراک دانش آموزان از تخطی معلمان از رفتارهای صمیمی کلامی و غیرکلامی مورد انتظار و اعتبار معلم رابطه وجود داشت.
نظر شما