موضوع : شهرشناسی | لنگرود شناسی

اثربخشی آموزش مهارت های تنظیم شناختی هیجان و مدیریت استرس بر پردازش پس رویدادی و علائم اضطراب اجتماعی در دختران نوجوان دارای علائم اختلال اضطراب اجتماعی شهرستان لنگرود

پیشنهاده کارشناسی ارشد 1400
پدیدآور: هنگامه رمضانی 
استاد راهنما: مهرانگیز پیوسته گر 
استاد مشاور: آزاده طاولی
دانشگاه ولایت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
چکیده

اضطراب اجتماعی از شایع‌ترین عارضه‌های سلامت روان است که به طور معمول در نوجوانی آغاز می‌شود. افراد دچار این وضعیت اغلب در سکوت رنج می‌برند و نسبت به جستجوی درمان بی‌میل‌اند یا از پیگیری درمان ناتوان هستند (بارت و کوپر ، 2014). از این رو به‌کارگیری اقدامات زودهنگام و جستجوی برنامه‌های پیشگیرانه برای افراد در معرض خطر ابتلا به اختلال اضطراب اجتماعی ضرورت دارد. یکی از برنامه‌هایی که می‌تواند با هدف بازداری از مشکلات سلامت روان به کار رود، آموزش مهارت‌های زندگی است. پژوهش پیش رو با توجه به تحقیقات پیشین که به ضعف مهارت‌های تنظیم هیجان و مدیریت استرس در افراد دچار اضطراب اجتماعی اشاره‌کرده‌اند، قصد بررسی اثربخشی آموزش این دو مهارت را بر علائم این نوع اضطراب و پردازش پس-رویدادی همراه با آن در نوجوانان دچار علائم این عارضه دارد. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بوده و در آن از روش نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه آزمایش و گواه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان لنگرود که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل‌اند، تشکیل می‌داد. در فرآیند نمونه‌گیری ابتدا از بین مدارس شهرستان، دو مدرسه به روش تصادفی ساده انتخاب شد و پرسشنامه‌های اضطراب اجتماعی کانور (SPIN) و پردازش پس از ‌رویداد (PEPQ) بین 38 نفر از دانش‌آموزان کلاس‌های هفتم و هشتم این مدرسه (با کسب رضایت آگاهانه) توزیع گردیدند. سپس از بین دانش‌آموزانی که نمرات بالاتر از میانگین را در مقیاس اضطراب اجتماعی کسب کرده‌بودند 14 نفر به‌طور تصادفی انتخاب و به دو گروه 7 نفره آزمایش و گواه اختصاص یافتند. آزمودنی‌ها به مدت 8 هفته و 10 جلسه 60 دقیقه‌ای تحت آموزش دو مهارت تنظیم هیجان و مدیریت استرس با مدل مهارت‌های زندگی قرار گرفتند.

نظر شما