موضوع : پژوهش | مقاله

عرصه های مجاهدت

از بدو آغاز حوادث انقلاب مردم فهیم کشورمان، با حضور در برهه های حساس، حمایت همه جانبه ی خویش را از انقلاب و رهبری نظام، که بر رکن ولایت فقیه استوار است، اثبات کرده اند یکی از نمونه های مهم حمایت مردم از نظام جمهوری اسلامی حماسه ی 9 دی 1388 است که در حافظه ی تاریخی ملت ایران اسلامی پا برجا خواهد ماند. بر همین اساس درصدد برآمدیم گوشه هایی از بیانات رهبری معظم را درباره ی پایبندی و وفاداری ملت به آرمان های نظام و این حماسه ی شگرف تقدمیتان کنیم.


رهبر فرزانه ی انقلاب در دیدار مردم قم در سالگرد قیام 19 دی، ده روز بعد از راهپیمایی تاریخی 9 دی، با بیان اینکه روزهای سال، به طور طبیعی و به خودی خود همه مثل هم اند و انسان ها و مجاهدت ها هستند که روزی را از میان روزهای دیگر بر می کشند و آن را متفاوت می کنند، فرمود: «روز عاشورا ــ دهم محرم ــ فی نفسه با روزهای دیگر فرقی ندارد؛ این حسین بن علی(ع) است که به این روز جان می دهد، معنا می دهد، او را تا عرش بالا می برد؛ این مجاهدت های یاران حسین بن علی(ع) است که به این روز، این خطورت و اهمیت را می بخشد. روز 19 دی هم همین جور است، روز 9 دی امسال هم از همین قبیل است». ایشان در ادامه تأکید کرد: «9 دی با 10 دی فرقی ندارد؛ این مردم اند که ناگهان با یک حرکت ــ که آن حرکت برخاسته از همان عواملی است که 19 دی قم را تشکیل داد، یعنی برخاسته از بصیرت است، از دشمن شناسی است، از وقت شناسی است، از حضور در عرصه ی مجاهدانه است ــ روز 9 دی را هم متمایز می کنند».

یک روز متمایز
آیت الله خامنه ای در دیدار مردم قم افزود: «مطمئن باشید که روز 9 دی امسال هم در تاریخ ماند؛ این هم یک روز متمایزی شد. شاید به یک معنا بشود گفت که در شرایط کنونی ــ که شرایط غبارآلودگی فضاست ــ این حرکت مردم اهمیت مضاعفی داشت؛ کار بزرگی بود. هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر می کند، دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن علی(ع) را می بیند. این کارها کارهایی نیست که با اراده ی امثال ما انجام بگیرد؛ این کار خداست، این دست قدرت الهی است؛ همان طور که امام در یک موقعیت حساسی ــ که من بارها این را نقل کرده ام ــ به بنده فرمودند: ‘من در تمام این مدت، دست قدرت الهی را در پشت این قضایا دیدم’. درست دید آن مرد نافذ بابصیرت، آن مرد خدا».
رهبر حکیم انقلاب ادامه داد: «اینکه من عرض می کنم روز 9 دی در تاریخ ماندگاراست، به خاطر این است. مردم بیدارند؛ همین است که کشور شما را نگه داشته است عزیزان من! همین است که انقلابتان را حفظ کرده است؛ همین است که جرئت سران استکبار را از آنها گرفته است که بخواهند به ملت ایران حمله کنند، می ترسند. حالا در تبلیغات، زید و عمرو بکر را می کشند جلو، بمباران تبلیغاتی می کنند، اما حقیقت قضیه چیز دیگری است. دشمن حقیقی آنها ملت ایران است، دشمن حقیقی آنها ایمان و بصیرت ملت ایران است، دشمن حقیقی آنها همین غیرت دینی جوان هاست که می جوشد. یک وقتی هم دندان روی جگر می گذارند، صبر هم می کنند، باید هم بکنند، اما یک وقت هم آنجایی که وقت حضور در صحنه است، می آیند توی صحنه».
ایشان با بیان اینکه مسئولان کشور بحمدالله چشمشان هم باز است می بینند؛ می بینند مردم در چه جهتی دارند حرکت می کنند، اظهار نمود: «حجت بر همه تمام شده است، حرکت عظیم روز چهارشنبه 9 دی ماه حجت را بر همه تمام کرد. مسئولان قوه ی مجریه، مسئولان قوه ی مقننه، مسئولان قوه ی قضائیه، دستگاه های گوناگون، همه می دانند که مردم در صحنه اند و چه می خواهند. دستگاه ها باید وظایفشان را انجام بدهند؛ هم وظایفشان در مقابل آدم مفسد و اغتشاشگر و ضد انقلاب و ضد امنیت و اینها، هم وظایفشان در زمینه ی اداره ی کشور. مسائل کشور که فقط مسائل مربوط به اغتشاشگران نیست».

بسیج عظیم ملی
رهبر فرزانه انقلاب ادامه داد: «گفتند راه پیمایی حکومتی! بی عقل ها نفهمیدند که با این حرف دارند حکومت را تعریف می کنند؛ دارند از حکومت تمجید می کنند. این چه حکومتی است که در ظرف دو روز ــ روز عاشورا (یک شنبه) آن خباثت ها را انداختند، روز چهارشنبه این حرکت عظیم راه افتاد ــ می تواند یک چنین بسیج عظیم ملی را در سرتاسر کشور بکند؟ امروز کدام کشور دیگر، کدام حکومت دیگر چنین قدرتی دارد؟ قوی ترین حکومت های دنیا و ثروتمندترین شان ــ که ولخرجی های زیادی هم برای جاسوس پروری و خراب کاری و تروریست پروری دارند ــ اگر همه ی تلاششان را هم بکنند، نمی توانند؛ صرف اینکه من عرض می کنم روز 9 دی در تاریخ ماندگار است، به خاطر این است. مردم بیدارند؛ همین است که کشور شما را نگه داشته است، عزیزان من! همین است که انقلابتان را حفظ کرده است. دو روز، صدهزار نفر آدم را بیاورند توی خیابان های شهرشان یا کشورشان، چند ده میلیون انسان در سرتاسر کشور بیایند! اگر به دستور حکومت آمده باشند، این خیلی حکومت مقتدری است؛ پس خیلی حکومت قوی ای است که این جور امکان بسیج را دارد، اما حقیقت غیر از این است؛ حقیقت این است که در کشور ما حکومت و مردمی وجود ندارد ــ همه یکی اند ــ مسئولان حکومت، از شخص حقیر این بنده گرفته تا دیگران، هرکدام قطره هایی هستیم در اقیانوس عظیم این ملت».

شناسایی لحظه ها و اقدام به عمل در لحظه ی نیاز
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در تاریخ 29 دی 1388 فرمود: «لحظه را باید شناخت، نیاز را باید دانست. فرض بفرمایید کسانی در کوفه دل هاشان پر از ایمان به امام حسین بود، به اهل بیت محبت هم داشتند، اما چند ماه دیرتر وارد میدان شدند؛ همه شان هم به شهادت رسیدند، پیش خدا هم مأجورند؛ اما کاری که باید بکنند، آن کاری نبود که آنها کردند؛ لحظه را نشناختند؛ عاشورا را نشناختند؛ در زمان، آن کار را انجام ندادند. اگر کاری که توابین در مدتی بعد از عاشورا انجام دادند، هنگام ورود جناب مسلم به کوفه انجام می دادند، اوضاع عوض می شد. ممکن بود حوادث، جور دیگری حرکت بکند. شناسایی لحظه ها و انجام کار در لحظه ی نیاز، خیلی چیز مهمی است».
ایشان در ادامه به حماسه ی نهم دی نیز اشاره کرد و اظهار نمود: «9 دی ... هم نیاز لحظه ها بود؛ این یک کار متعارف و معمولی نبود. راهپیمایی مردم در 22 بهمن با همه عظمتی که دارد ــ که حالا عرض خواهم کرد ــ یک کار متعارف است، یک کار روان شده است، شناخته شده است، متوقع است که انجام بگیرد و انجام می گیرد؛ اما 23 تیر در سال 78[13]، یک کار متعارف نبود، یک کار متوقع نبود، اهمیت داشت که این مجموعه بداند و بفهمد که این کار در آن شرایط، لازم است و آن را انجام بدهد».

آن گاه که نقاب ها افتاد
رهبر فرزانه ی انقلاب در بیانات خود، در دیدار با رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به ایستادگی مردم در برابر دشمنان، به ویژه در فتنه ی سال 1388، فرمود: «همان کسانی که به کسان دیگری غیر از منتخب رأی داده بودند، همان ها هم در مقابل آنها ایستادند. بنابراین دیدید در 9 دی، در 22 بهمن، همه شرکت کردند؛ همه آمدند. این نشان دهنده ی این است که فتنه گران و فتنه انگیزان یک اقلیت معدودند؛ منتها دروغ گفتند، خواستند مردم را دنبال خودشان بکشانند. اول کار موفق هم شدند، بعد که چهره شان آشکار شد، نقابشان در خلال حرف ها و کارهای گوناگون افتاد، مردم از اینها رو برگرداندند، بنابراین مردم ایستاده اند».

 

منبع:  سایت باشگاه اندیشه ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
 

نظر شما