نیاکان ما چگونه در شش سالگی توانایی شکار و مراقبت از نوزادان را می‌آموختند
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

نیاکان ما چگونه در شش سالگی توانایی شکار و مراقبت از نوزادان را می‌آموختند

یک مطالعه جدید توسط دانشگاه ایالتی واشنگتن نشان می‌دهد که سبک زندگی شکارچی-گردآورنده که سبک زندگی ۹۹٪ از نیاکان بشر بوده، به کودکان کمک می‌کرد تا مهارت‌های پیچیده‌ای همچون شکار، شناسایی گیاهان خوراکی و مراقبت از نوزادان را تا سن شش یا هفت سالگی یاد بگیرند.

این تحقیق که بر روی کودکان در جنگل‌های حوضه کنگو انجام شد، توضیح می‌دهد که چگونه بسیاری از ویژگی‌های فرهنگی در میان گروه‌های شکارچی-گردآورنده در محیط‌های طبیعی آفریقا طی هزاران سال حفظ شده‌اند. این محیط اجتماعی منحصر به فرد باعث می‌شود تا دانش فرهنگی نه تنها از والدین، بلکه از جامعه گسترده‌تر به کودکان منتقل شود.

بری هیولت، استاد انسان‌شناسی در دانشگاه ایالتی واشنگتن و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «ما روی شکارچی-گردآورنده‌ها تمرکز می‌کنیم زیرا این شیوه زندگی ۹۹ درصد از تاریخ بشر است. بدن و ذهن ما برای زندگی در گروه‌های کوچک و صمیمی و نه برای زندگی شهری مدرن طراحی شده‌اند.»

یادگیری از اعضای خانواده گسترده
این تحقیق نشان داد که اعضای خانواده گسترده نقش بیشتری در انتقال دانش فرهنگی به کودکان دارند. حدود نیمی از دانش فرهنگی که کودکان شکارچی-گردآور می‌آموزند، از افرادی است که با آنها نسبت خونی ندارند. این یافته‌ها با مطالعات پیشین که به انتقال دانش از والدین به فرزندان تاکید داشتند، تفاوت دارد.

تفاوت با مدل خانواده هسته‌ای غربی
این مطالعه به تفاوت‌های مهمی اشاره دارد که در مدل خانواده هسته‌ای غربی که در آن یادگیری عمدتاً محدود به والدین یا معلمان مدرسه است، مشاهده می‌شود. در جوامع شکارچی-گردآور، کودکان از والدین، همسالان و حتی بزرگسالان غیرمرتبط آموزش می‌بینند. این تعاملات به آن‌ها اجازه می‌دهد مهارت‌هایی مانند مراقبت از نوزادان، آشپزی و شکار را از طریق مشاهده و یادگیری غیرمستقیم و غیرکلامی بیاموزند.

نقش ارزش‌های اجتماعی در یادگیری
این تحقیق همچنین اهمیت ارزش‌های اجتماعی مانند برابری، استقلال فردی و اشتراک‌گذاری را در شکل‌دهی نحوه انتقال دانش فرهنگی در جوامع شکارچی-گردآورنده برجسته می‌کند. کودکان از طریق مشاهده رفتار بزرگسالان و همسالان خود، این ارزش‌ها را می‌آموزند و آزادانه مهارت‌ها را به شیوه خود کشف و تمرین می‌کنند.

فرهنگ انباشتی
هیولت در پایان توضیح می‌دهد که این روش یادگیری به آنچه که «فرهنگ انباشتی» نامیده می‌شود کمک می‌کند. به گفته وی، برخلاف بسیاری از حیوانات که یادگیری اجتماعی‌شان محدود به چند مهارت است، انسان‌ها توانایی انتقال هزاران ویژگی فرهنگی را دارند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا در محیط‌های متنوع، نوآوری و سازگاری کنند.

این تحقیق در مجله آکادمی ملی علوم (PNAS) منتشر شده است.

نظر شما