۲۷ فروردین روز جهانی صدا (WVD)
موضوع : جامعه | سرگرمی

۲۷ فروردین روز جهانی صدا (WVD)

روز جهانی صدا (WVD) یک رویداد سالانه در سراسر جهان است که در ۱۶ آوریل هرسال، در جشن پدیده صدا برگزار می‌شود. هدف این است که اهمیت فراوان صدا را در زندگی روزمره مردم نشان دهیم. صدا یک جنبه حیاتی ارتباطات موثر و سالم است و روز جهانی صدا، آگاهی جهانی را در مورد نیاز به پیشگیری از مشکلات صوتی، توانبخشی بیماری‌های مربوط به‌صدا و جهاز صوتی، آموزش بهره‌وری صحیح و اصولی از صدا در فعالیت‌های هنری و تحقیق در مورد عملکرد و کاربرد صدا به ارمغان می‌آورد. هدف از روز جهانی صدا این است تا افرادی را که از صدای خود برای کسب و کار و یا لذت بردن استفاده می‌کنند، تشویق کند تا یاد بگیرند از صدا و جهاز صوتی خود مراقبت کنند و بدانند که چگونه به‌دنبال کمک، آموزش و حمایت از تحقیقات مرتبط با صدا باشند.
تولید صدا در بسیاری از رشته‌هایی مانند پزشکی، آسیب‌شناسی گفتار، موسیقی، فیزیک، روانشناسی، فونتیک، هنر و زیست‌شناسی  و … مورد مطالعه قرار گرفته است.
ایده اختصاص روز خاص به‌صدا "هر سال در تاریخ ۱۶ آوریل" نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط انجمن  برزیلی حنجره‌شناسی و صدا راه اندازی شد. در سال ۲۰۰۲ پروفسور حنجره شناسی پرتغالی، ماری آندریا و سپس رئیس انجمن اروپایی حنجره شناسی، پیشنهاد داد روز جهانی صدا در سراسر جهان جشن گرفته شود.
این ایده در کشورهای مختلف توسعه یافت و به‌کار گرفته شد و سپس در سال ۲۰۱۲ سه محقق صدا (پروفسور Johan Sundberg (سوئد) پروفسور Tecumseh Fitch (اتریش) و دکتر Filipa Lã (پرتغال) از کارشناسان صدای تعدادی از کشورها برای تشکیل یک گروه بین‌المللی جهت برپایی جشن روزجهانی صدا دعوت کردند. درحال حاضر این گروه شامل ۶۶ عضو است که برای شروع و هماهنگی رویدادها روزجهانی صدا در کشورهای مختلف فعالیت می‌کنند.
در سال ۲۰۱۶ بیش از ۷۰۰ رویداد (Event) برگزار شد و همه در وب سایت world-voice-day.org ثبت شده است.
۱۶ آوریل، روز جهانی صدا (WVD) بر همه خوانندگان، گویندگان، بازیگران، مهندسین صدا و همه عزیزانی که با این پدیده‌ حیاتی و لذت‌بخش در ارتباط هستند و همچنین عموم مردم که از این نعمت برخوردارند خجسته باد!
نویسنده: سعید روشنی

نظر شما