موضوع : دانشنامه | ص

بیژن صفاری

بیژن صفاری

(زاده سال ۱۳۱۲ تهران -- درگذشته ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ پاریس) نقاش و معمار

او در بوزار و مدرسه ویژه معماری در سویس و فرانسه تحصیل کرد و شرکت معماری به راه انداخت و فعالیت‌های هنری‌اش را با نقاشی آغاز کرد.
در دانشگاه تهران معماری تدریس می‌کرد و از اعضای هیئت امنای بنیاد فرح پهلوی و مشاور سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران (۱۳۵۶–۱۳۴۴) بود. وی طراح مجموعه تئاتر شهر و بوستان دانشجو در تهران است و در کنار مارکو گریگوریان، سیراک ملکونیان، سهراب سپهری، پرویز تناولی و منوچهر شیبانی، از اعضای «گروه هنرمندان معاصر» بود. همچنین عضو تیم برنامه‌ریز جشن هنر شیراز و مسئول تئاتر آن بود و مدیریت هنری کارگاه نمایش رادیو و تلویزیون ملی ایران را برعهده داشت.

نقاشی:
انگیزه اصلی وی برای نقاشی یک کشش عاطفی به متریال‌های در اختیارش بود؛ از جمله نوشت‌افزار، کاغذهای سفید، مدادرنگی‌ها، آبرنگها، و رنگ‌های اکرلیک و تأثیر رنگ‌های جامد و مایع بر سطح کاغذ. مهم‌ترین ویژگی آثار او رفتارش با اشیا و روابط آن‌ها، که اشیای آشنا را در کنار یا بر روی هم تصویر می‌کشید. تابلوهای او که بر روی هم بسیار جدی و دقیق اجرا شده‌اند، عمداً با نهادن اثر فنجان‌های قهوه و با کشیدن خطوطی «باطل‌کننده» آثار رازآلود، پیچیده و استادانه وی در قلمرو آن «خط سوم» به شمس تبریزی که «نه خود خواندی نه دیگری» شبیه‌اند. 
او همچنین طراح مجسمه‌های پارک دانشجوی تهران بود. 

نظر شما