موضوع : دانشنامه | ص

صادق صندوقی

صادق صندوقی

(زاده ۵ اردیبهشت ۱۳۲۵ همدان – درگذشته ۳۱ امرداد ۱۳۹۷ تهران) پیشکسوت در حوزه تصویرگری کتاب‌های درسی و کودکان و نوجوانان

او از شوروی سابق به آدنای ترکیه و بعد به‌ همدان آمد و در این شهر ساکن شد و غذاخوری یا همان کبابی معروف استامبولی را در آنجا دایر کرد. او شوق نقاشی داشت و پدرش از یادگیری هنر نقاشی او خشنود بود و همه لوازم نقاشی را برایش آماده می‌کرد.
«همدان‌مصور» عنوان نشریه‌ای خودساخته با کمک برادرش «حسن صندوقی» بود که در اواخر دهه ۳۰ و اوایل ۴۰ در ۱۰ شماره با تعدادی محدود به‌ شکل دستی نوشته، تصویرگری شده و پخش شد. نشریه «همدان‌مصور» که هنوز نسخه‌هایی از آن موجود است، مشاهیر همدان و اتفاق‌های فرهنگی را در همان سال‌ها بیان می‌کرد.
وی پس از ادامه تحصیل در همدان خود را به هنرستان هنرهای تجسمی رساند و کار نقاشی را ادامه داد و حدود نیم قرن تلاش مستمر در زمینه نقاشی و تصویرگری را در کارنامه حرفه‌ای‌اش ثبت کرد. سه فرزند او با نام‌های شهرزاد، شیرین و شادی نیز به دنبال پدر هر کدام دستی در هنر و ادبیات دارند.
نمونه‌ای از آثار او تصویری است که  داستان «اصحاب فیل» را در کتاب‌های درسی روایت می‌کرد.  همچنین اغلب طرح‌های روی جلد کتاب‌های ترجمه شده ژول ورن، نویسنده فرانسوی که پس از انقلاب چاپ شدند، از نقاشی‌های اوست.
بسیاری از آثار او، با وجود سادگی‌شان به تصویرهایی ماندگار تبدیل شدند. شاید یکی از دلایل آن نگاه ساده‌ او به موضوعات و قصه‌ها باشد. تصاویری که از زنگ و لعاب‌های امروزی برخوردار نبودند، اما در سادگی تمام قصه‌های ماندگاری را روایت می‌کردند.
 

نظر شما