آتیلا پسیانی ؛ چرا با دیدن عکس جدید او نگران شدیم؟
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

آتیلا پسیانی ؛ چرا با دیدن عکس جدید او نگران شدیم؟


عصر ایران ؛ نهال موسوی -  روز گذشته (دهم اردیبهشت) مراسم نکوداشت آتیلا پسیانی همزمان با روز تولدش در خانه هنرمندان برگزار شد، عکس و فیلم‌هایی که از آتیلا پسیانی منتشر شد به یک نوع شوک و نگرانی در میان مخاطبان و جامعه منجر شد زیرا که چهره جدید او برای چشمان بیننده‌ها تا حدودی نا آشنا بود.

اتفاقی که هست این است که آتیلا پسیانی مدتی با بیماری دست به گریبان بوده و چون این اتفاق به شکلی در عمومی نشده بود شاید این واکنش را به همراه داشت. اولین بار که به شکل رسمی در یک تریبون از این قضیه حرف زده شد در مراسم ختم زنده یاد امین تارخ (4 مهر ماه 1401) بود که امیر آقایی (بازیگر) به وضعیت مریضی آتیلا پسیانی اشاره کرد و از مردم خواست تا برای او دعا کنند.

نکته جالب توجه در مراسم جشن تولد روز گذشته آتیلا پسیانی حضور چشمگیر هنرمندان مختلف بود از پیش‌کسوتانی چون اکبر زنجانپور و محمد صالح علاء گرفته تا هم سن و سال‌های خود آتیلا پسیانی مانند پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا، رضا کیانیان، محمد رحمانیان، محمد چرمشیر و نسل‌های جوانتر چون نیکی کریمی، ستاره اسکندری، نوید محمد زاده، بهرام رادان و ...

از سراسر وب

 

دوست داری دلنوشته هاتو فوری به کتاب تبدیل و با تیراژ دلخواه چاپ کنی؟

آتیلا پسیانی ؛ چرا با دیدن عکس جدید او نگران شدیم؟

چرا مردم با دیدن عکس آتیلا پسیانی ناراحت و نگران شدند را باید از چند منظر مورد توجه قرار داد:

بازیگران بخشی از خاطره دیداری و شنیداری جامعه هستند به همین دلیل اتفاقات ناخوشایند رخ داده برای آنها باعث نگران شدن مخاطبان هم می‌گردد، علی الخصوص اگر بازیگر کم حاشیه‌ و محبوبی چون آتیلا پسیانی باشد.

 ابتدا این که در این مورد خاص با یک خانواده کاملا هنری با 3 نسل بازیگر طرف هستیم. آتیلا فرزند زنده یاد جمیله شیخی است، بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون که قبل از انقلاب و بعد از انقلاب هم در زمینه بازیگری مطرح بود، نکته قابل توجه این است که آتیلا از بچگی شاهد نقش آفرینی‌های مادرش در تئاتر و سینما بوده و به نوعی نفس به نفس با این هنر بزرگ شده است. البته همین روند بعدتر در زندگی خودش برای فرزندان خودش ستاره و خسرو هم تکرار شد، دیروز در همین مراسم ستاره پسیانی اشاره کرد که « من 37 سال سن دارم و 32 سال است که بازیگرم و این راه را از حضور در کارهای پدرم شروع کرده‌ام.» و البته که همسر آتیلا پسیانی فاطمه نقوی هم بازیگر است.

آتیلا پسیانی ؛ چرا با دیدن عکس جدید او نگران شدیم؟

خود پسیانی در این باره گفته است: «مرحوم مادرم خیلی دوست داشت من حقوق سیاسی بخوانم. اما من به دلیل حضور مادر و همکارانش، همواره در محیط هنر بوده ام به همین دلیل قطعا حرفه دیگری را انتخاب نمی‌کردم.»

آتیلا پسیانی بازی در تئاتر را از سال 1356 آغاز کرده و برای اولین بار در سال 1360 با فیلم سینمایی عفریت مقابل دوربین قرار گرفت. اما آن زمان بیشتر با برنامه‌های تلویزیونی چون محله برو بیا، محله بهداشت و بعد مثل آباد شناخته شد. البته خود پسیانی در این زمینه اشاره کرده است:

«سال ١٣٦٠ به همت مرحوم رضا ژیان گروهی از بازیگران جوان آن سالها برای اولین بار به دور هم جمع شدیم و در زمستان همان سال در عرض یک ماه و نیم ، شش قسمت از سریال مثل آباد را ضبط کردیم.

مثل آباد سه سال در توقیف بود. چرایش را نمیدانم. هر چه بود بعد از محله برو بیا و محله بهداشت پخش شد و به همین علت این تصور پیش آمد که محله برو بیا اولین کار این گروه است که چنین نبود. از مثل آباد بعضی ها رفتند، بعضی ها ماندند، ولی رفاقتمان تا هم اکنون هم ادامه دار شد.»

نکته جال توجه درباره آتیلا پسیانی حجم زیاد فعالیت‌های او در هر سه رشته تئاتر، سینما و تلویزیون است، او بیش از 40 تئاتر، 75 فیلم سینمایی و بیش از 70 یا 80 برنامه تلویزیونی، سریال و ... را در کارنامه دارد. هیچ گاه بیکار ننشسته و همواره مشغول به کار بوده است. البته در زمینه ساخت مجسمه و اشکال حجمی هم فعالیت دارد.

آتیلا پسیانی در زمینه تئاتر و علی الخصوص تئاترهای تجربی یک صف شکن به تمام معنا بود و در این رشته واقعا یکی از اولین کارگردان‌هایی بود که فرم های مختلف تئاتری را تجربه کرد، همیشه گروهی از جوانان را دور خود داشت که با همراهی آنها قدم در راه جدید بگذارند، بی جهت نیست که به او لقب «پدر تئاتر تجربی ایران» را داده‌اند.

آتیلا پسیانی در برنامه دورهمی مهران مدیری به این قضیه اشاره کرد و گفت: «در حوزه کار، هنر تجربی را دوست دارم. کشف و شهود است که یک شخص را هنرمند می کند و به دلیل انتقال این حس، مخاطب دوست دارد که با بازیگر همبازی شود و این حس بسیار خوبی است.» 

نکته قابل اشاره دیگر در مورد آتیلا پسیانی تجربه و همکاری او با کارگردانان مختلف از صاحب نام‌های بزرگ گرفته تا جوانان فیلم اولی است، از حزب اللهی ایدئولوژیک تندرو گرفته تا فیلمسازهای گیشه که فقط برای فروش فیلم می‌ساختند. اما نکته قابل تامل این است اگر هر کدام از این فیلم‎‌ها را ببینید تنها نکته ثابت این است که در هیچ کدام آتیلا پسیانی سطح بازیش چندان فراز و افولی ندارد، او همواره یک سطح استانداردی از نقش را مجسم می‌ساخت و به بازیگری او نمی‌شد چندان نقدی وارد ساخت. او هیچ گاه کم فروشی نمی‌کند و هر فیلم، سریال یا ... که باشد با تمام وجود در آن کار کرده است. 

یکی از خصوصیات جالب توجه آتیلا پسیانی شخصیت صادق و صمیمی است که او دارد، همراهی و صمیمیتی که با همکارانش داشته و دارد همواره زبانزد همه بوده است. فرقی ندارد که طرف مقابلش چه کسی باشد، هر شخصی از هر سن و سالی و با هر سابقه و پیشنیه‌ای که در کنار آتیلا پسیانی قرار بگیرد بدون استثنا او را دلسوز، باسواد، صمیمی، شوخ و حرفه‌ای در کار خود می‌یابند. برای کسی با کارنامه و رزومه آتیلا پسیانی این خصوصیت فقط یادآور آن مثالی است که هر کس هر چه بیشتر می‌داند متواضع‌تر است.

آتیلا پسیانی ؛ چرا با دیدن عکس جدید او نگران شدیم؟

حال با مد نظر قرار دادن تمام این موارد ذکر شده و این که او سالهای سال است در کنار مردم و بخشی از خاطرات تصویری و دیداری آنهاست پس این نگرانی مردم برای سلامتی او کاملا قابل درک است.

اگرچه این مدت کمتر او را در فیلم یا سریال‌ها دیده‌ایم ولی او مطمئنا همچنان دلش برای حضور در صحنه لک زده است. امیدواریم که این بیماری را هم مانند یک نقش بدانند که قرار است بازی کند و به زودی از این نقش بیرون آمده و به ادامه آفرینش نقش‌های دیگر بازگردد.

از صمیم قلب برای این بازگشت دوباره او  به عرصه هنر دعا می‌کنم، شما هم دریغ نفرمایید.

 

نظر شما