موضوع : پژوهش | مقاله

سلیولیت در زنان و راههای درمان آن



نویسنده:آمنه اسفندیاری
منبع:روزنامه قدس
سلیولیت یا چاقی قسمت رانها در دخترها از سن 14 سالگی شروع می شود و با بالا رفتن سن افزایش یافته و لایه های پوست نازک تر می شوند. چاقی ران یا سلیولیت بیشتر در خانم ها بعد از زایمان و همچنین در افرادی که از قرصهای ضد حاملگی استفاده می کنند ایجاد می شود. همچنین این عارضه می تواند بعد از به وجود آمدن جراحت در بدن که سیستم گردش خون را مختل می کند ایجاد شود. در افرادی که پیوسته در حالت نشسته هستند نیز بافتهای پیوندی سخت تر شده و در پوست فرورفتگی ایجاد می کند.
مردها کم تر دچار این عارضه می شوند، به این علت که شبکه سلولهای چربی آنها در عمق پوست وجود دارد. در حالی که در زنان این سلولها شکل بسیار صافی دارند و بسیار به سطح پوست نزدیک هستند. این مسأله باعث گود رفتگی در پوست می شود. اما سلولهای بدن مرد شکل تیزتری داشته و با فاصله بیشتری از پوست واقع شده اند که باعث می شود به ندرت به این عارضه مبتلا شوند.
بعضی عوامل که ابتلا به سلیولیت یا چاقی ران را تشدید می کنند:
وراثت: برخلاف استحکام ناخنها و رنگ و بافت مو که نمی توان کاری در موردشان کرد، برای مبارزه با چاقی ران راههای بسیاری وجود دارد.
کمبود جذب آب: آب کمک می کند که سیستم دفعی به خوبی عمل کند و تمامی سموم و مواد زائد را از بدن خارج کند. سعی کنید روزی 7 لیوان آب بنوشید. رژیمهای غذایی نامناسب و نیز عادتهای بد غذایی (الکل، کافئین،...): این موارد به ایجاد چاقی ران کمک می نمایند چون مواد دفعی و سمومی که تولید می کنند در بافتهای چربی باقی مانده و خارج نمی شوند. برخلاف آنچه که شنیده اید، رژیمهای غذایی هرگز با این عارضه مقابله نمی کنند. در واقع، رژیمهای غذایی حتی خطر ابتلا به آن را نیز افزایش می دهند چون فکر می کنیم که بدن بی غذا مانده است و در صدد جبران آن برمی آییم که این به چاقی ران کمک می کند. همه چربیهای اشباع شده به ایجاد سلیولیت یا چاقی ران کمک می کنند. این چربیها راه شاهرگ ها را می بندند و در بافتها باقی می مانند و باعث اختلال در سیستم دفعی بدن می شوند.
سیگار کشیدن: سیگار نه فقط برای پوست و ریه ها ضرر دارد، بلکه با منقبض کردن مویرگها باعث ضعیف تر شدن پوست می شوند. همچنین باعث خراب کردن بافتهای پیوندی شده و به ایجاد فرورفتگی و چاقی ران کمک می کند.
استرس و فشار: فشارهای عصبی باعث دردهای عضلانی و همچنین مسدود شدن بافتها شده و سیستم دفعی بدن را مختل می کند.
معالجات و درمانهای مختلف: گاهی درمانها نیز باعث مختل شدن عملیات طبیعی بدن می شود و به سیستم دفعی بدن آسیب می رساند. قرصهای رژیمی، قرصهای خواب آور و قرصهای ادرارآور، همه می توانند باعث چاقی رانها شوند.
ورزش نکردن: یک جا نشستن نیز همیشه به این عارضه کمک می کند. ورزش، بسیاری از خطرات را برای سلامتی شما کاهش می دهد و باعث می شود که کمتر به آن عارضه دچار شوید. ورزش قدرت عضله ها را بالاتر برده و سیستم گردش خون را تنظیم می کند و سلامتی عمومی بدن را بالاتر می برد. گروهی از خانمها فکر می کنند بعضی مکملهای رژیمی برای مبارزه با چاقی رانها مؤثر هستند. در حالی که این مسأله به تنهایی کارساز نیست.
منبع

/com.iranmania.www//:http
asp.cellutite/fat/dietrecipes/nutrition

 

نظر شما