موضوع : پژوهش | مقاله

نیازهاى غذایى کودکان



مترجم:بهاره مهرنژاد
منبع:www.scienzavegetarina.it
گسترش بروز بیمارى هاى عفونى و چاقى در نزد کودکان در چند سال اخیر باعث شده تا توجه متخصصان امور بهداشتى بیش از گذشته به سلامت کودکان معطوف شود. از آنجا که عدم برخوردارى از تغذیه مناسب یکى از عوامل مهم در از بین رفتن سلامتى است، به نظر مى رسد آگاهى از چگونگى تغذیه از بدو تولد نقش مثبتى در جلوگیرى از بیمارى هاى خطرناک در آینده داشته باشد.برخى از والدین در پى تصورات اشتباه خود گمان مى کنند هرچه بیشتر غذا در اختیار فرزندشان قرار دهند، گام بزرگى در سلامت وى برداشته و محبت بزرگى به وى کرده اند در حالى که سخت در اشتباهند. سوءتغذیه تنها به معنى کمبود مواد مغذى نیست. لاغرى بیش از حد و چاقى مفرط هر دو نوعى از سوءتغذیه به شمار مى روند.
•تغذیه مناسب کودک چیست .
مناسب ترین ماده غذایى براى تامین سلامت جسمى- روحى و روانى کودک تا یک سالگى شیر مادر است. ۷ ماهگى شروع غذاى کمکى و استفاده از غذاهایى نظیر حریره بادام، فرنى، پوره سیب زمینى و سوپ است. غذاى کمکى از روزى یک قاشق غذاخورى شروع و به تدریج به میزان آن (یک وعده در روز) اضافه مى شود. براى تنوع بخشیدن به غذاى شیرخوار هرروز یک بار نوع غذا و هرچند سه روز یک بار محتویات آن را تغییر دهید، مثلاً براى تهیه سوپ هر روز از یک نوع غلات (گندم، جو، بلغور) و یا ورمیشل پخته و نرم شده استفاده کنید.
در ماه هشتم مى توانید سبزى به سوپ اضافه کنید و ماست به کودک بدهید. شروع حبوبات و میوه جات از ماه نهم است. از آنجا که دستگاه گوارش کودکان هنوز تکامل نیافته از حبوبات سهل الهضم نظیر عدس استفاده کنید. در ماه نهم، خوراندن میوه تازه فصل به صورت آب میوه اهمیت ویژه اى دارد. آب میوه را با یک قاشق چاى خورى شروع و کم کم به ۶ قاشق مرباخورى در روز برسانید.
ماه یازده و دوازده فرصت مناسبى براى خوراندن کته به کودک است ولى همچنان تا پایان ۱۲ ماهگى از دادن غذاهاى اصلى خانواده به وى خوددارى نمایید.پس از یک سالگى غذاى اصلى کودک همان غذاى اصلى خانواده است و شیر مادر تغذیه تکمیلى آن است که باید در زمان تقاضاى کودک به وى داده شود.
توجه داشته باشید تا قبل از یک سالگى از خوراندن پنیر، شیر گاو، زرده تخم مرغ، سبزى خام، به ویژه کلم و اسفناج، خربزه، میوه هاى مغزدار، عسل، حبوباتى نظیر نخود و لپه و گوشت و خشکبار خوددارى نمایید زیرا این مواد در شیرخواران زیر یک سال تولید آلرژى غذایى مى کند. ماهى نیز گرچه ماده غذایى بسیار مفیدى است ولى تا پایان سه سالگى توصیه نمى شود.
پس از ۲ ، ۳ سالگى نیز توجه بیشترى به نوع تغذیه فرزندتان نمایید. میزان مصرف غذاهاى چاق کننده (شیر گاو، برنج، گوشت قرمز، کره) را به حداقل رسانده و تا قبل از ۶ سالگى خوردن خوراکى هاى تلویزیونى نظیر چیپس و پفک و کیک شکلاتى و کرم دار را در آنها منع نمایید. از یاد نبرید که اضافه وزن در کودکى ارتباط مستقیمى با بروز بیمارى قلبى و سکته در بزرگسالى دارد، پس بیشتر مراقب کودکان باشید.

نظر شما