موضوع : پژوهش | مقاله

پیربوردیو و قواعد هنر

پیر بوردیو، جامعه‌شناس برجسته فرانسوی، با ارائه نظریه‌ها و مفاهیمی نوآورانه، تأثیر عمیقی بر جامعه‌شناسی هنر، ادبیات و فرهنگ گذاشته است. یکی از آثار مهم او در این زمینه، کتاب «قواعد هنر» است که به بررسی میدان تولید فرهنگی، به‌ویژه میدان تولید ادبی می‌پردازد. این کتاب بخشی از تلاش بوردیو برای ارائه یک نظریه رابطه‌گرا در علوم اجتماعی است که بر تعامل میان ساختار و عاملیت تأکید دارد. در ادامه، به بررسی مفاهیم کلیدی بوردیو در این اثر و رویکرد او به جامعه‌شناسی هنر و ادبیات می‌پردازیم.

۱. زمینه نظری و فلسفی بوردیو

الف) نقد دوگانه‌گرایی عین‌گرایی و ذهن‌گرایی

  • بوردیو در آثار خود، به‌ویژه در کتاب قواعد هنر، از دوگانه‌گرایی عین‌گرایی و ذهن‌گرایی فراتر می‌رود.
  • او معتقد است که عین‌گرایی (مانند ساختارگرایی لوی استروس) بر ساختارهای اجتماعی تأکید می‌کند و نقش عاملیت انسانی را نادیده می‌گیرد.
  • از سوی دیگر، ذهن‌گرایی (مانند اگزیستانسیالیسم سارتر) بر آزادی و خودمختاری کنشگران تأکید دارد و ساختارهای اجتماعی را نادیده می‌گیرد.
  • بوردیو با ارائه نظریه رابطه‌گرا، تلاش می‌کند این دوگانه را با تأکید بر رابطه دیالکتیکی میان ساختار و عاملیت حل کند.

ب) برنامه رابطه‌گرایی

  • بوردیو معتقد است که واقعیت اجتماعی ذاتاً رابطه‌ای است و باید به‌جای تمرکز بر عناصر منفرد (ساختار یا عاملیت)، به روابط میان آن‌ها توجه کرد.
  • او مفاهیمی مانند هابیتوس و میدان را برای توضیح این روابط معرفی می‌کند.

۲. قواعد هنر: بررسی میدان تولید ادبی

الف) مفهوم میدان تولید فرهنگی

  • بوردیو در کتاب قواعد هنر، به تحلیل میدان تولید ادبی می‌پردازد.
  • میدان تولید ادبی:
    • فضایی اجتماعی است که در آن نویسندگان، هنرمندان، ناشران و منتقدان برای کسب سرمایه‌های فرهنگی و نمادین رقابت می‌کنند.
    • این میدان دارای قواعد خاص و روابط قدرت است که موقعیت کنشگران را تعیین می‌کند.

ب) رابطه میان موضع و موضع‌گیری

  • بوردیو معتقد است که میان موضع نویسنده در میدان تولید ادبی و موضع‌گیری‌های او در متن ادبی رابطه‌ای تناظری وجود دارد.
  • به‌عبارت دیگر، آثار ادبی بازتابی از موقعیت نویسنده در میدان تولید ادبی هستند.

ج) دیالکتیک درونی و بیرونی متن ادبی

  • بوردیو رویکردی رابطه‌گرا به تحلیل آثار ادبی دارد:
    • او نه به تحلیل صرفاً درونی متن (مانند نظریه‌های ذات‌گرایانه)، و نه به تحلیل صرفاً بیرونی آن (مانند نظریه‌های جامعه‌شناختی ساده‌انگارانه) اکتفا می‌کند.
    • به‌جای آن، او به تعامل میان دنیای درونی متن و دنیای بیرونی آن توجه می‌کند.

۳. روش‌شناسی بوردیو در قواعد هنر

الف) ترکیب روش‌های کمی و کیفی

  • بوردیو در قواعد هنر، از ترکیبی از روش‌های کمی و کیفی استفاده می‌کند.
  • او داده‌های آماری را با مشاهدات مردم‌نگارانه ترکیب می‌کند تا به درکی جامع از میدان تولید ادبی برسد.
  • مثال:
    • در کتاب عشق هنر، او از داده‌های آماری برای تحلیل رفتارهای مصرف‌کنندگان آثار هنری استفاده می‌کند.
    • در کتاب قواعد هنر، او از تحلیل کیفی برای بررسی رمان تربیت احساسات گوستاو فلوبر بهره می‌گیرد.

ب) روش رابطه‌گرایی روش‌شناختی

  • بوردیو از رابطه‌گرایی روش‌شناختی استفاده می‌کند:
    • او به‌جای تمرکز بر عناصر منفرد (مانند متن یا نویسنده)، به روابط میان عناصر مختلف توجه می‌کند.
    • این رویکرد به او امکان می‌دهد تا از دوگانه‌گرایی روش‌شناختی (روش‌های کمی و کیفی) فراتر رود.

۴. مفاهیم کلیدی در قواعد هنر

الف) هابیتوس (Habitus)

  • هابیتوس:
    • مجموعه‌ای از تمایلات و گرایش‌های ناخودآگاه است که رفتارهای افراد را هدایت می‌کند.
    • هابیتوس نویسنده، تحت تأثیر موقعیت اجتماعی و تجربه‌های زندگی او شکل می‌گیرد.

ب) میدان (Field)

  • میدان تولید ادبی:
    • فضایی اجتماعی است که نویسندگان و هنرمندان در آن برای کسب سرمایه فرهنگی و نمادین رقابت می‌کنند.
    • این میدان دارای قواعد خاص و روابط قدرت است.

ج) سرمایه (Capital)

  • بوردیو در تحلیل میدان تولید ادبی، به انواع مختلف سرمایه توجه می‌کند:
    1. سرمایه فرهنگی: دانش و مهارت‌های ادبی.
    2. سرمایه نمادین: شهرت و اعتبار در میدان ادبی.
    3. سرمایه اقتصادی: منابع مالی مرتبط با تولید و توزیع آثار ادبی.

۵. تحلیل رمان تربیت احساسات گوستاو فلوبر

  • بوردیو در پیشگفتار قواعد هنر، به تحلیل رمان تربیت احساسات اثر گوستاو فلوبر می‌پردازد.
  • او این رمان را نمونه‌ای از تعامل میان هابیتوس نویسنده و میدان تولید ادبی می‌داند.
  • بوردیو نشان می‌دهد که چگونه موقعیت فلوبر در میدان تولید ادبی فرانسه، بر محتوای رمان او تأثیر گذاشته است.

۶. نقد نظریه بوردیو در قواعد هنر

الف) محدودیت در تحلیل جوامع سنتی

  • نظریه بوردیو عمدتاً برای تحلیل جوامع مدرن و تمایز‌یافته طراحی شده است.
  • این نظریه در تحلیل پدیده‌های هنری و ادبی جوامع سنتی که فاقد میدان‌های متمایز هستند، کارایی کمتری دارد.

ب) نگاه ایدئولوژیک به ادبیات عامه‌پسند

  • بوردیو ادبیات ناب را بر ادبیات عامه‌پسند ترجیح می‌دهد و ادبیات عامه‌پسند را به دلیل وابستگی به بازارهای بیرونی، کمتر ارزشمند می‌داند.
  • این نگاه به‌عنوان نوعی ایدئولوژی مدرنیته مورد انتقاد قرار گرفته است.

ج) پیچیدگی مفاهیم

  • مفاهیم بوردیو (مانند هابیتوس و میدان) بسیار پیچیده هستند و گاهی درک آن‌ها دشوار است.

۷. نتیجه‌گیری

کتاب قواعد هنر یکی از مهم‌ترین آثار پیر بوردیو در زمینه جامعه‌شناسی هنر و ادبیات است.

  • رویکرد رابطه‌گرا:
    بوردیو با استفاده از مفاهیمی مانند هابیتوس و میدان، رویکردی رابطه‌گرا به تحلیل آثار هنری و ادبی ارائه می‌دهد.
  • ترکیب روش‌های کمی و کیفی:
    او با ترکیب داده‌های آماری و تحلیل‌های مردم‌نگارانه، به درکی جامع از میدان تولید فرهنگی می‌رسد.
  • نقد دوگانه‌گرایی:
    بوردیو از دوگانه‌گرایی عین‌گرایی و ذهن‌گرایی فراتر می‌رود و رابطه‌ای دیالکتیکی میان ساختار و عاملیت برقرار می‌کند.

پیام کلیدی:
بوردیو در قواعد هنر نشان می‌دهد که آثار هنری و ادبی نه صرفاً بازتاب ساختارهای اجتماعی هستند و نه صرفاً محصول ذهن خلاق هنرمند؛ بلکه نتیجه تعامل دیالکتیکی میان منش هنرمند و میدان تولید فرهنگی‌اند. این رویکرد، افقی جدید برای تحلیل هنر و ادبیات در علوم اجتماعی گشوده است.

نظر شما