موضوع : پژوهش | مقاله

افتخار در ورزش با نگاه به آینده


دستیابی به مقام چهارم بازی‌های آسیایی در شانزدهمین دوره این بازی‌ها در گوانگجوی چین، حکایت از سرمایه‌ها و ظرفیت‌های بالای ورزش در ایران دارد.
رسیدن به 20 مدال طلا، 14 نقره و 25 برنز و مجموع 59 مدال در بازی‌های آسیایی و قرار گرفتن بعد از 3 قدرت ورزش آسیا (چین، کره جنوبی و ژاپن) با 2 پله صعود در جدول مدالی بازی‌ها، بیانگر استعدادهای نهفته بسیاری است که در ورزش ایران وجود دارد؛ استعدادهایی که اگر خوب جهت داده شوند و در سرمایه‌گذاری‌های ورزش دیده شوند، قادرند ناشدنی‌ها را نیز شدنی و ممکن کرده و ورزش آسیا را به تحسین وا دارند.
شاید تا دیروز کسب سومین مقام چهارمی آسیا در بزرگ‌ترین رویداد ورزش قاره برای ما رویایی دست نیافتنی جلوه می‌کرد، اما جوانان شایسته این مرز و بوم با صرف فعل «خواستن» در سایه ایمانی قوی و اتکا به عنایات ویژه خداوند متعال، از همان آغاز بازی‌ها، حضوری گرم و توام با درخشش در عرصه بازی‌های گوانگجو داشتند تا با طلیعه نخستین طلاها در رشته‌های تکواندو و ووشو و به ویژه نخستین مدال طلای بانوی ووشوکار در اردوی ایران، مسیر موفقیت و پیروزی برای قهرمانان دیگر رشته‌ها هموار شود.
هر چند که از فردای بازی‌های آسیایی دوحه 2006، رویکرد دستیابی به عنوان چهارمی بازی‌های آسیایی با حمایت ویژه رئیس‌جمهور مورد توجه قرار گرفت، اما واقعیت این است که اگر امروز صاحب این افتخار بزرگ می‌شویم نباید از کار اصولی دولت‌های نهم و دهم در توجهات ویژه به ورزش به سادگی گذشت.
به واقع دولت طی 5، 6 سال گذشته همواره یار و همراه صمیمی جامعه ورزش کشور بوده است تا با حمایت‌های مادی و معنوی ویژه خود، دست به فرصت‌سازی‌های تازه‌ای برای ورزش ایران بزند. توسعه زیرساخت‌های ورزش در اقصی نقاط کشور و توجه به نقاط محروم و کمتر بهره‌مند شده از مواهب ورزش، امروز زمینه‌ای را فراهم آورده است تا اقشار مختلف بتوانند از اماکن ورزشی ایجاد شده در سطح کشور استفاده بهینه به عمل آورند.
برای یک نمونه ملموس باید به مصوبات استانی هیات دولت اشاره کنیم که برای هر شهرستان ساخت 2 سالن ورزشی ویژه بانوان و مردان را مصوب نمود تا با ایجاد فرصت‌ برابر برای نیمی از جمعیت ایران، استعدادهای قهرمانی موجود در این بخش نیز شکوفا شوند. کسب 14 مدال طلا، نقره و برنز از سوی بانوان ایران در گوانگجو، نقش بارزی را در موفقیت کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی ایفا کرد تا نتیجه سرمایه‌گذاری‌های ورزش در این بخش، نتایج مثبت و ملموسی را به بار آورده باشد.
افزایش چشمگیر بودجه ورزش در کنار توسعه فضاها و زیرساخت‌های ورزش، شرایطی را فراهم آورد تا ورزش قهرمانی ایران بر بستری خوب و مستحکم شکل گرفته و برنامه‌ریزی‌ها در جهت شکوفایی قهرمانان و ورزشکاران در رشته‌هایی چون تیراندازی، دو و میدانی، ووشو، قایقرانی و... شکل بگیرد.
کسب مدال در قایقرانی، تیراندازی و کبدی که برای نخستین‌بار برای کشورمان به دست آمد ظرفیت‌های بالای ورزش ایران در این رشته‌ها را نیز عیان ساخت تا از همین امروز و در جهت موفقیت در بازی‌های آسیایی 2014 کره‌جنوبی، مسوولیت‌های تازه‌ای پیش‌روی برنامه‌ریزان ورزش قرار گیرد. پشت سر گذاشتن قزاقستان که در دوره قبل بازی‌ها در دوحه 24 مدال طلا گرفته بود، کار سختی بود که نمایندگان ورزش ایران با شاهکار خود به خوبی از عهده آن برآمدند تا یک بار دیگر ثابت شود برای جوان ایرانی با استعداد‌های وافرش، نمی‌توان سقفی قائل شد.
امروز که بازی‌های آسیایی به خوبی و شادکامی برای ورزش ایران به پایان رسیده، باید تاکید کرد عده‌ای نباید سوار امواج شده و موفقیت حاصله را به نام خود بنویسند. همان طور که اشاره رفت، در کنار کوشش ورزشکاران، مربیان و جملگی خانواده بزرگ ورزش، نقش دولت و مجلس در این موفقیت سترگ، برجسته و شفاف است و اختلافات مسوولان ورزش نباید حلاوت این پیروزی را به کام مردم تلخ کند. یقینا حالا که ورزش از این آزمون سربلند خارج شده، 2 مسوولیت تازه پیش روی مسوولان سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک قرار گرفته است که باید به آن توجه ویژه کنند:
1ـ‌ سرمایه‌گذاری بیشتر و هدفمندتر روی رشته‌های مدال‌آوری چون شنا، تیراندازی، تیر و کمان، قایقرانی، دوومیدانی و... که مدال‌های زیادی در آنها توزیع می‌شودو ضرورت اقتضا می‌کند به درصد بیشتری از این مدال‌ها چنگ بیندازیم.
2ـ پاسخگویی مثبت به مطالبات تازه جامعه ورزش بانوان که با کسب 14 مدال در گوانگجو، پاسخی مثبت به اعتماد مسوولان ورزش دادند. بی‌شک اگر با چنین نگاهی، رویکرد به آینده ورزش را مورد توجه قرار دهیم، حتی می‌توان از هم اکنون، به موفقیت بزرگ‌تر ورزش ایران در بازی‌های المپیک 2012 لندن دلگرم بود.

 

منبع: / روزنامه / جام جم ۱۳۸۹/۹/۷
نویسنده : حجت‌الله اکبرآبادی

نظر شما