موضوع : پژوهش | مقاله

تقلای واشنگتن و لندن برای موج سواری انتخاباتی در مصر


انتخابات پارلمانی مصر در حالی با حضور گسترده مردمی برگزار شد که آمریکا و انگلیس تلاش می کنند با روند دموکراتیک این کشور اظهار همراهی کنند و بر موج تحولات آینده این کشور سوار شوند.
در حالی که رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگ ترین هم پیمان لندن و واشنگتن در منطقه نگرانی خود را از پیروزی احتمالی اسلام گرایان پنهان نمی کند، آمریکا و انگلستان در موضع گیری هایی همزمان با اشاره به مشارکت بالای رای دهندگان و تاکید بر عدم وقوع خشونت از برگزاری این انتخابات اظهار خرسندی کرده اند. این دو کشور از آغاز انقلاب مصر تلاش کرده اند به هیچ وجه موضع واقعی خود را علنی نکرده و تظاهر به همراهی با معترضان کنند.
مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با مثبت توصیف کردن اخبار منتشر شده درباره انتخابات مصر به اقبال گسترده رای دهندگان در انتخابات اشاره کرد و گفت؛ خشونتی در خلال فرآیند رای دهی رخ نداد و اقبال رای دهندگان خوب بود.
جیمز وات سفیر انگلستان در قاهره نیز از فضای برگزاری انتخابات پارلمانی مصر تمجید کرد و به رویترز گفت: این انتخابات حادثه ای مهم در تحول دموکراتیک مصر است.
وی افزود: تعدادی از همکاران من از کمیته های برگزاری انتخابات دیدن کرده و شاهد انتخاباتی منظم و خوب بوده اند.
این تعریف و تمجیدهای مقامات آمریکایی و انگلیسی از برگزاری فرآیندی دموکراتیک در مصر در حالی ابراز می شود که واشنگتن و لندن تا آخرین لحظات از رژیم سرنگون شده حسنی مبارک حمایت کردند. در همین حال این دولت ها بارها اعلام کرده اند که به امنیت رژیم صهیونیستی بیش از هر اولویت دیگری در منطقه اهمیت قائلند.

**سایه سنگین پیروزی اسلام گرایان بر کمپ دیوید
از سویی دیگر رژیم صهیونیستی به عنوان اولین اولویت استراتژیک و امنیتی غرب در منطقه با نگرانی از روی کار آمدن احتمالی اسلام گرایان در مصر آخرین تحولات این کشور را رصد می کند.
به گزارش رسانه های صهیونیستی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم، اخیرا اظهار امیدواری کرده است که با وجود پیروزی مورد انتظار اسلام گرایان در مصر این کشور همچنان معاهده کمپ دیوید با تل آویو را حفظ کند.
تنانیاهو که در جلسه کنست رژیم صهیونیستی سخن می گفت، تصریح کرد: ما امیدواریم حفظ معاهده کمپ دیوید بین تل آویو و قاهره تضمین شود و با ایالات متحده آمریکا در این باره همکاری داریم.
نتانیاهو از 'موج اسلام گرایی' در منطقه سخن گفت. موجی که به گفته وی خاورمیانه را در می نوردد و اسراییل را در برابر' واقعیتی بی سابقه' قرار می دهد.
رسانه های صهیونیستی به نقل از بنیامین نتانیاهو گزارش دادند: نمی توانیم پیش بینی کنیم که چه زمانی ثبات حاکم می شود، اما باید با هوشیاری و مسئولیت پذیری رفتار کنیم. اکنون زمان اقدامات عجولانه نیست.
روزنامه معاریو رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی مصر نوشته است که اسراییل از ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای اروپای مرکزی خواسته است تلاش کنند ژنرال محمد حسین طنطاوی رییس شورای عالی نظامی مصر در قدرت باقی بماند و از هرگونه اقدامی برای تضعیف ارتش مصر یا کاهش اختیارات طنطاوی خودداری کنند. این روزنامه به نقل از یک مسئول اسراییلی نوشته است که دستوراتی از سوی مقامات اسراییل برای نامه نگاری به دولت های آمریکا و اروپای مرکزی مبنی بر امتناع از انتقاد علیه شورای نظامی و ممانعت از تضعیف طنطاوی صادر شده است.
در همین ارتباط شبکه الجزیره قطر روز چهارشنبه از قراین و دلایلی مبنی بر پیشی گرفتن احزاب اسلامگرا در انتخابات پارلمانی مصر خبر داد.
خبرنگار الجزیره در مصر اعلام کرد؛ بر اساس شواهد و قراین اولیه احزاب اسلامگرا در بسیاری از حوزه های انتخاباتی پارلمان مصر از سایر احزاب پیشی گرفته اند و رقابت شدیدی بین فهرست های انتخاباتی احزاب 'نور'، 'آزادی و عدالت'، 'الوفد' و 'فراکسیون مصری' در تعداد زیادی از حوزه ها در مرحله اول انتخابات وجود دارد.
ارزیابی های اولیه همچنین از رقابت احزاب و گروه های اسلامگرا از یک سو و احزاب لیبرال به خصوص 'فراکسیون مصری' و برخی احزاب جدید التاسیس پس از انقلاب مصر از دیگر سو، حکایت دارد. در همین حال شمارش آرای مرحله اول از انتخابات پارلمانی مصر تحت نظارت کامل قضایی همچنان ادامه دارد.
کمیته عالی قضایی نظارت بر انتخابات اعلام کرد که نتایج مرحله اول انتخابات امشب اعلام و بر اساس آن روشن می شود چه کسانی کرسی های فردی پارلمان را کسب کرده و چه کسانی باید در انتخابات میان دوره ای شرکت کنند.
اولین مرحله از نخستین انتخابات پارلمانی مصر پس از انقلاب، طی 2 روز گذشته در 9 استان از 27 استان این کشور برگزار شد. این انتخابات با استقبال گسترده و غیر منتظره مردمی مواجه شد.
از سوی دیگر حدود 80 نفر در جریان درگیری های شب گذشته بین تحصن کنندگان در میدان التحریر و صاحبان مراکز تجاری مشرف به این میدان مجروح شدند. صاحبان این مراکز تجاری خواستار بازگشایی میدان برای تردد مردم و رونق گرفتن کسب و کار خود هستند. این در حالی است که متحصنان تداوم بسته بودن ورودی های میدان التحریر را خواستارند.
پیروزی احتمالی اسلامگرایان در انتخابات پارلمانی مصر باعث تغییر اساسی در رویکرد آتی این کشور شده و بر تحولات آینده کل خاورمیانه تاثیرات غیرقابل انکاری بر جای می گذارد.

 

منبع: / روزنامه / ایران ۱۳۹۰/۹/۹

نظر شما