موضوع : پژوهش | مقاله

روایت بی. ‌بی. ‌سی از مشکلات بازنشستگان نظامی آمریکا


شبکه بی. ‌بی. ‌سی با اشاره به اینکه بیش از 130 هزار خدمتکار جنگی در آمریکا با معضل بی‌خانمانی روبرو هستند، گزارش داد از هر 5 بی‌خانمان در آمریکا، یک نفر کهنه‌کار نظامی است.
در حالی که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که 33 هزار سرباز نظامی این کشور تا پایان سال 91 خاک افغانستان را ترک می‌کنند، شبکه تلویزیونی بی. ‌بی. ‌سی در گزارشی به چالش‌ها و مشکلات این سربازان پرداخت و افزود: نظامیانی که از جنگ باز‌ می‌گردند، برای بازگشت به روال عادی زندگی شهروندی با مشکلات فراوانی روبرو هستند که خوش‌شانس‌ترین آنها با مشکل مسکن و آسیب‌های روانی ناشی از جنگ مواجه است.
بی. ‌بی. ‌سی با اشاره به اینکه از هر 5 بی‌خانمان در آمریکا، یک نفر کهنه‌کار نظامی است، تصریح کرد: کهنه‌کاران نظامی که در عراق و افغانستان خدمت کردند هنگام بازگشت به وطن بیشتر از همکارانشان که در جنگ ویتنام حضور داشتند با معضل بی‌خانمانی روبرو هستند.
بر اساس آمار‌های رسمی، بیش از 130 هزار خدمتکار جنگی در آمریکا بی‌خانمان هستند و دپارتمان امور بازنشتگان نظامی آمریکا اعلام کرد از این تعداد، بیش از 8 هزار نفر در شهر لس‌آنجلس زندگی می‌کنند. این در حالی است که سایر سازمان‌ها و موسسات غیرانتفاعی که در امور بی‌خانمانان آمریکا فعالیت ‌می‌کنند، شمار بی‌خانمانان را بیش از آمار‌های رسمی گزارش دادند.
بی. ‌بی. ‌سی تصریح کرد بر خلاف شهرت لس‌آنجلس به واسطه سواحل زیبا و نماهای هالیوودی آن اما کمی پایین‌تر از آسمان‌‌خراش‌ها و ساختمان‌ها فریبنده مرکز شهر، محله‌های فقیرنشینی وجود دارد که افراد بی‌سرپرست و بی‌خانمان در آنجا جمع‌شده، خوابیده و به دنبال غذا می‌گردند.
این افراد شب‌ها را در جعبه‌ کارتون‌ها و چادر‌ها سپری می‌کنند در حالی که با طلوع آفتاب و صدای آژیر پلیس و آمبولانس مجبور هستند، تنها سرپناه خود را جمع‌کرده و با پرسه‌زدن در خیابان‌ها، چرخ‌دستی‌های خود را از ظروف و سایل پلاستیکی پر کنند.
راب کمپل بازنشسته نظامی آمریکا می‌گوید روزگاری مسئولیت راه‌اندازی سیستم‌های رایانه‌ای مخفی ارتش آمریکا را برعهده داشته است اما هم اکنون شب‌ها را در چادری کنار خیابان می‌گذارند در حالی که وضعیت بهداشتی مناسبی نیز ندارد. وی که 2 سال در نیروی هوایی آمریکا فعالیت کرده، تصریح کرد مشکلات روانی، نداشتن شغل و از کارافتادگی، قدرت انجام هرگونه فعالیت را از ما سلب کرده و افراد اینجا دچار افسردگی و ناراحتی شدید هستند.
بی. ‌بی. ‌سی ادامه داد بسیاری از این بی‌خانمانان که در سطح شهر پرسه می‌زنند با افتخار لباس‌های نظامی و مدال‌های افتخار خود را بر تن می‌کنند در حالی که از وضعیت روحی مناسبی برخوردار نیستند و آثار افسردگی و بیماری‌های روحی از چهره آنها نمایان است.
ملیسا تینر وکیل حقوقی مرکز حقوق مستمندان که خدمات رایگان حقوقی به بازنشستگان نظامی بی‌خانمان ارائه می‌کند، گفت: واقعا جای تاسف دارد؛ نظامیانی که از جنگ بازمی‌گردند با مشکلات و اختلالات روحی بسیاری دست و پنجه نرم‌می‌کنند و این یکی از دلایلی است که نمی‌توانند برای خود سرپناهی دست و پا کنند.
پیش از این اتحادیه آزادی‌های مدنی کالیفرنیای جنوبی امریکا از سازمان کهنه سربازان امریکا به علت عدم تامین مسکن برای کهنه سربازان بی‌خانمان در غرب لس‌آنجلس شکایت کرده است. در این دادخواست آمده است: لس ‌آنجلس مرکز کهنه سربازان بی‌خانمان در ایالات متحده است. این حقیقت دارد، درحالی که واقعیتی دیگر نشان می‌دهد، نقطه عطف سیستم بهداشت و درمان کهنه سربازان لس‌آنجلس یک قطعه 387 آکری است که در پنج مایلی اقیانوس آرام قرار دارد.


منبع: / روزنامه / جمهوری اسلامی ۱۳۹۰/۴/۲۳

نظر شما