بررسی خلاقیت از منظر هرمنوتیک فسفی گادامر و دلالت های آن برای آموزش و پرورش
دکتری تخصصی (PhD) 1399
پدیدآور: محمد جابری نصر استاد راهنما: پروانه ولوی استاد راهنما: مسعود صفایی مقدم استاد مشاور: علیرضا حاجی یخچالی
دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده
پرورش خلاقیت یکی از عالیترین اهداف نظامهای آموزشی است. اما ماهیت و چگونگی خلاقیت امری است پیچیده و مبهم. هدف این پژوهش آن بوده که تا حدودی این ابهام را برطرف کند. در این پژوهش در چارچوب نظریه هرمنوتیک فلسفی گادامر یک تبیین جدید از خلاقیت ارائه شده است. بر اساس این تبیین خلاقیت نوع خاصی از فهم دانسته شده، فهمی که در چارچوب نظریه گادامر معنا مییابد. لذا با به کارگیری روش تحلیلی- استنتاجی، ضمن تبیین دیدگاه گادامر دربارهی فهم، خلاقیت بهعنوان اصیلترین نوع فهم و بهعنوان مصداقی از حکمت عملی مورد نظر گادامر، معرفی شده است. بر حسب این تبیین از خلاقیت، اصول راهنمای عمل مربیان برای پرورش خلاقیت عبارتند از اصل پرورشپذیر بودن اما آموزش ناپذیر بودن خلاقیت، اصل اختصاصی بودن خلاقیت و اصل سنجشناپذیر بودن خلاقیت. دلالتهای دیگر تربیتی که ناظر به هدف آموزش و پرورش، شکل نظام آموزشی، روش تدریس، برنامهی درسی، یادگیری، ارزشیابی، انگیزش و روش تحقیق بود، نیز استخراج گردید.
نظر شما