موضوع : پژوهش | پایان نامه

بررسی پدیدارشناسی و هرمنوتیک متربی مومن و جهادی بر اساس آموزه های اسلام


کارشناسی ارشد 1401
پدیدآور: مریم امیدی استاد راهنما: حیدر اسماعیل‌پور
دانشگاه پیام نور استان مرکزی، مرکز پیام نور اراک
چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی پدیدارشناسی و هرمنوتیک متربی مومن و جهادی بر اساس آموزه های اسلام است. روش پژوهش تحلیلی و از نوع پدیدارشناسی می باشد. جامعه آماری مشارکت کنندگان پژوهش، شامل کلیه معلمان شهر اراک می باشد. نمونه گیری پژوهش از نوع هدفمند انتخاب شد و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. روش گردآوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. یافته‌های پژوهش نشان داد که ویژگی‌های ظاهری و باطنی متربی مومن و جهادی بر اساس آموزه های اسلام عبارتند از: اخلاص و توکل به خدا، حمایت از مظلوم، ایمان و اعتقاد به معاد، ولایت مداری، توجه به مصالح کشور است. هر کدام از موارد مطرح شده در ظاهر و باطن می تواند نقش آفرینی نماید و متربیان را به سمت امور معنوی و جهادی سوق دهد. همچنین مولفه‌های شهودی متربی مومن و جهادی بر اساس آموزه های اسلام عبارتند از: قرب الی الله، رضایت خداوند، توجه به معنویات، رعایت حال محرومان. از سویی ارزش معرفتی مولفه‌های متربی مومن و جهادی بر اساس آموزه های اسلام بدین صورت است که است که متربی مومن با کسب امور معنوی، تربیتی خداگرا، خدامحور و اصلاح کننده رابطه انسان با آفریدگار را در خود تحقق می‌بخشد. ویژگی بارز چنین رویکردی تقویت بنیان-های اعتقادی و عرفانی(شناخت و معرفت خدا) و روحیه عبودیت و بندگی است. در واقع، تربیت معنوی برای این است که انسان روابط خود را با خدا، جهان، زندگی دنیا و آخرت شکل دهد و طبق همان صورتی که فلسفه کلی جامع اسلامی از خالق، انسان، جهان و زندگی دنیا و آخرت تعیین کرده است، گام بردارد. بر این اساس، وقتی در پرتو تربیت معنوی، رابطه انسان نسبت به معبود خود، در مسیر درست قرار گرفت و زندگی او رنگ و بوی الهی یافت، تربیت واقعی صورت گرفته و انسان گام‌های بلندی برداشته است. نتایج پژوهش نشان داد که تجربیات معلمان پیرامون مومن و جهادی حائز دلالت‌های تربیتی عیقی برای نظام تعلیم و تربیت است.

نظر شما