موضوع : پژوهش | مقاله

حقوق بشر ابزارگونه!

 

طرح موضوعات حقوق بشری علیه ایران آن هم از سوی کشورهایی همچون آمریکا بیش از آنکه تامل برانگیز باشد تمسخر آمیز است. کشورهایی که امروز در عراق و افغانستان خون هزاران زن و کودک بی گناه را ریخته اند و رفتار بین المللی آنها همواره آمیخته با جنگ و خون است به ایران توصیه می کنند که حقوق بشر را رعایت کند!
به راستی حقوق بشر چیست و یا اصلا بشر کیست؟ آیا بشر به همان افرادی می گویند که در حادثه 11 سپتامبر کشته شدند و یا آمار قربانیان دو جنگ عراق و افغانستان نیز جزء بشر حساب می شوند؟
مع الاسف رفتار های کشورهای غربی و علی الخصوص ایالات متحده در استفاده از حقوق بشر به عنوان یک ابزار به شدت افزایش یافته است.وزارت خارجه کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه همراه کانادا از ماه ها پیش با دریافت دستور، رایزنی های گسترده و اعزام نمایندگان ویژه به کشورهای مختلف را پیگیری کردند تا بلکه بتوانند در زمینه تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه ایران موفقیت بیشتری کسب کنند.اما تلاش های چند ماهه و فشار بر کشورهای مختلف، نتوانست برای این گروه آمریکایی در نیویورک موفقیت آمیز باشد، زیرا 107 عضو حاضر نشدند به بهانه حقوق بشر، علیه ایران رای بدهند و فقط با 86 رای تصویب شد.آمریکا که با ده ها هزار زندانی، هزاران منتظر اعدام و بدون سرنوشت در کنار شمار زیاد زندانیان بی گناه که پس از تحمل سال ها حبس آزاد می شوند، بیشترین سهم از ناکامی علیه ایران را تحمل کرد.
آمریکا به علت صدها مورد شکنجه گری علیه زندانیان درون مرزهای خود، زندان ابوغریب عراق، زندان های افغانستان، گوانتانامو، زندان‌های مخفی سیا در سراسر اروپا و آدم ربایی بین المللی همراه با تروریسم دولتی، مورد انتقاد گسترده جهانی و حتی اتحادیه اروپا قرار دارد.انگلیس که با چندین هفته سرکوب معترضان در چند ماه گذشته، هزاران نفر را شبانه بازداشت کرد و با اتهام های مختلف، تحمل سال ها زندان را به نوجوانان و جوانان تحمیل کرد نیز سال 2011 را با پرونده ضد حقوق بشری پایان می دهد.فرانسه نیز با پذیرش و میزبانی مالی و اقامتی از منافقین و سرکردگان آنها که در فهرست تروریسم بین المللی قرار دارند، به‌گونه ای از اقدامات ضد بشری این گروهک از جمله صدها عملیات ترور، آدم ربایی و خودسوزی عناصر آن حمایت می کند که براساس قوانین بین المللی مصداق بارز حقوق بشر است.کانادا هم که تاکنون ده‌ها بار به علت نقض حقوق بشر مهاجران و عدم رسیدگی به پرونده‌های قضائی مرتبط بوِِیژه قتل مهاجران، توسط سازمان‌‌های غیر دولتی حقوق بشر محکوم شده است، در این حرکت ضد ایرانی فعالیت داشت.
رژیم صهیونیستی نیز که در این زمینه رای موافق داد، به علت کشتار گسترده مردم فلسطین، اشغال اراضی فلسطینیان و اعلام رسمی اولویت ترور دولتی در خارج از فلسطین اشغالی، در کانون انتقادهای جهانی نقض حقوق بشر قرار دارد.
با این حال در خصوص تصویب قطعنامه اخیر علیه ایران در سازمان ملل باید به چند نکته مهم توجه داشت.در ابتدا آنکه امروز اولویت‌ها در سازمان ملل فراموش شده اند . کشتار فلسطینیان در حملات هوایی اخیر اسرائیل، حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به پاکستان و یمن، کشتار مردم در مصر توسط نظامیان و... ده ها مورد دیگر از موارد نقض حقوق بشر توسط آمریکا به فراموشی سپرده شده اند.امروز همچنین استانداردی برای حقوق بشر وجود ندارد و صرفا تبدیل به یک ابزار فشار و قدرت تبلیغاتی شده است. اگر مقابله پلیس ایران با معترضان محکوم شده است چرا بازداشت بیش از 3000 نفر در آمریکا را هیچ کس محکوم نمی کند؟ متاسفانه در قطعنامه اخیر سازمان ملل کشورهای ذره‌بینی و کوچکی که با پول آمریکا رایشان خریده شده بود علیه ایران رأی دادند و این در حالی است که حتی نمایندگان بعضی از این کشورها نمی دانند رئیس جمهور ایران کیست، چرا آمریکا بدون اینکه گزارشی به سازمان ملل در مورد کشته شدن بیش از یک میلیون و چهارصد هزار نفر عراقی بدهد عراق را ترک کرد؟ چه کسی باید به این موارد نقض حقوق بشر بپردازد ؟ آیا نهاد دیگری نباید برای رسیدگی به جنایات حقوق بشری تشکیل شود؟

منبع: / روزنامه / رسالت ۱۳۹۰/۹/۵
نویسنده : عارف بهرامی

نظر شما