موضوع : پژوهش | مقاله

امام و موج بیداری در جهان اسلام


هر ساله با فرا رسیدن سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی، بار دیگر اذهان مردم متوجه شخصیت آن پیر سفر کرده و مراد میلیونها انسان عاشق و آزاده ای است که برخی برای عرض ارادت، از دور و نزدیک برای شرکت در مراسم بزرگداشت امام(ره) عازم پایتخت می شوند تا بر شکوه و عظمت عزاداران خمینی بیفزایند.
ورود به اندیشه و شخصیت امام خمینی(ره) به مجالی بیشتر نیازمند است، لیکن اشاره ای اجمالی به برخی از ابعاد وجودی ایشان با عنایت به تحولات کنونی و پیرامونی، ضروری می نماید.
بنیانگذار انقلاب اسلامی در مقطعی از تاریخ قرن بیستم ظهور نمود که جهان اندیشه، به نحوی در تملک دو ایده ماتریالیستی غرب و شرق بود، چنان که هر فکر مغایر با انگاره های ذهنی شان را مردود و مطرود اعلام می کردند.
امام خمینی(ره) توانست با ارائه گفتمان متفاوت از گفتمانهای موجود، بشریت سرگشته و حیران را که ناکام از سراب معرفت شناسی راهبردهای غرب و شرق بود، معطوف به پارادایم متافیزیکی خود نماید که ابتنای آن بر آموزه های اسلامی است.
تحول شگرف در تطور شخصیتی افراد که جوامع و محیط پیرامونی آنها را دستخوش تغییرهای بنیادین نمود، اقدامی بس بزرگ و ستودنی است که با ابزارها و و معیارهای موجود امکان آنالیز آن وجود ندارد. حضرت امام(ره) با دید متمایز از مناسبات موجود جهانی، مختصات فکری و دریافتهای استراتژیک اتاقهای فکر آکادمیهای باسابقه غرب را در هم ریخت و آنها را به عجز و ناتوانی در شناخت این حرکت الهی وادار نمود. تا قبل از ظهور و بروز اندیشه بنیانگذار انقلاب اسلامی، ملاک برتری ثروت، گستره جغرافیای مستعمرات، نفوذ در سازمانهای بین المللی، حضور در ائتلافها و اتحادیه های نظامی و اقتصادی، برخورداری از فناوریهای مدرن نظامی و صنعتی و... محسوب می شد و هر کشور و شخص مدعی که محاسبات وزن شخصیتی آنان با این مؤلفه ها نسبت نداشت، از دید کارشناسان و مردم شکست خورده، بی حاصل تلقی می گردید. در این فضای ذهنی غالب، حضرت امام(ره) با حرکت توفنده الهی همه برآوردها و محاسبات ماتریالیستی آنها را فاقد منطق علمی و رئالیستی معرفی و با این حرکت به جهانیان اثبات نمود که سرمایه دیرینه شما با وجود پشتیبانی گسترده جهانی در مقابل بیداری و حضور در صحنه امت اسلامی بر باد فناست، «میشل فوکو» اندیشمند پست مدرن فرانسوی، در این زمینه معتقد است: «هر انقلابی که در قرن بیست اتفاق افتاده در راستای پست مدرنیته بوده، الا وقوع انقلاب اسلامی که در جهت خلاف مدرنیته بوده است.»
موج بیداری اسلامی که وارد هفتمین ماه خود شده است، بیانگر تأثیر عنصر الهام بخش اندیشه امام است که همواره بیداری و سربلندی را صرفاً برای ایران و ایرانی پیگیری نمی کرد، بلکه فراتر از آن جغرافیای اندیشه اسلامی و حتی جهان مستضعفان، مورد نظر امام بود. اسقف کاپوچی، اسقف بیت المقدس در این زمینه معتقد است: «قلب آزادگان دنیا و تمام مستضعفان و محرومان دنیا برای امام خمینی(ره) می تپد. او فقط به ایران تعلق ندارد، بلکه تمام محرومان دنیا چه مسلمان و چه غیرمسلمان، او را نجات دهنده خود می دانند.»
امام خمینی(ره) پس از توصیف غمبار اوضاع ملتهای تحت ستم و افشای رفتار و عملکرد استعمارگران و مهره های داخلی و منطقه ای آنان، راه رهایی را به ملتها نشان می دهند و چنین می نویسند:
«و شما ای مستضعفان جهان و ای کشورهای اسلامی و مسلمان جهان، بپاخیزید و حق را با چنگ و دندان بگیرید و از هیاهوی تبلیغاتی ابرقدرتها و عمال سرسپرده آنان نترسید و حکام جنایتکار را که دسترنج شما را به دشمنان شما تسلیم می کنند از کشورهای خود برانید و خود و طبقات خدمتگزار متعهد زمام امور را به دست گیرید و همه در زیر پرچم پرافتخار اسلام مجتمع و با دشمنان اسلام و محرومان جهان به دفاع برخیزید.»
امروز آنچه در گستره جهان اسلام اتفاق افتاده، موج اسلامخواهی در پایگاه آمریکا و صهیونیستهاست که با پرداختن هزینه های سنگین مالی و جانی مهره های وابسته و مستبد را به عقب رانده و پیروزی در یک کشور، الگویی برای دیگر مسلمانان شده که امروزه مصادیق فراوان آن را هر روز در صفحات رسانه ها می توان مرور نمود.
امروز شعار مشترک خیزشهای اسلامی «ا... اکبر» به عنوان نماد وحدت اسلامی است که در شعارهای مردم ایران در سال 1979 شعار محوری بود، با شکست دیکتاتورها فرایض دینی اولویت نخست معترضان در این قیامهاست، اگر چه مطالبات دیگری نیز در اولویتهای بعدی وجود دارد. بدون شک، وجوه مشترک فراوانی را در این حرکتهای سیل آسای مردمی در کشورهای عربی می توان مشاهده نمود که همگی بر گرفته از ویژگیهای انقلاب اسلامی ایران است.
بنابراین، بیداری اسلامی دغدغه حضرت امام(ره) برای کشورهای اسلامی بود. اینک با حضور میلیونی مردم و دومینوی سقوط دیکتاتورها آرمان استقلال ملتهای اسلامی در حال وقوع است، به نحوی که امام خمینی(ره)، تحقق آرمان پیروزی را در وصیتنامه خود با وعده الهی همراه کردند و نوشتند «به امید آن روز که خداوند تعالی وعده فرموده است.» این، همان تضمین الهی است که انقلاب اسلامی نیز با تکیه بر آن پیروز شد و همین نمونه که در عصر حاضر و در میان شگفتی جهانیان رخ داده کافی است که مسلمانان را به قطعی بودن این وعده الهی مطمئن نماید.

 

منبع: / روزنامه / قدس ۱۳۹۰/۳/۱۲
نویسنده : غلامرضا قلندریان

نظر شما